Kamera system fagordbog |
AD
Converter;
Sensorer består af pixels med fotodioder
som omdanner energien af de indkomne
fotoner i en elektrisk ladning. Denne
elektrisk ladning omdannes til en
spænding, der forstærkes til et niveau,
hvor det kan behandles yderligere ved
Analog til Digital Converter (ADC). Den
ADC klassificerer ("prøver")
de analoge spændinger i de pixels i et
antal diskrete niveauer af lysstyrke og
tildeler hvert niveau en binær etiket
bestående af nuller og ettaller. En
"one bit" ADC ville
klassificere pixelværdierne som enten
sort (0) eller hvid (1). En "to
bit" ADC ville kategorisere dem i
fire (2 ^ 2) grupper: sort (00), hvid
(11), og to niveauer i mellem (01 og 10).
De fleste digitale kameraer bruger 8 bit
ADC'er, der tillader op til 256 (2 ^ 8)
forskellige værdier for lysstyrken af en
enkelt pixel. Se mere her. |
AF
Assistent Lamp;
Nogle producenter udstyrer deres kameraer
med en lampe (normalt placeret ved siden
af, eller over objektivet), der oplyser
motivet, du fokuserer på, når du
optager under dårlige lysforhold. Denne
lampe hjælper kameraets fokus system,
hvor andre kameraer autofokus vil
sandsynligvis har svigtet. Disse lamper
normalt kun arbejde over en relativt kort
rækkevidde, op til omkring 4 meter.
Nogle lamper bruger infrarødt lys i
stedet for synligt lys, som er bedre
for"oprigtig" skud, hvor du
ikke ønsker at forskrække emnet. Bedre
kvalitet eksterne flash systemer har
deres egen fokus assistent lamp med langt
større rækkevidde. |
Autofocus
Servo;
refererer til kameraets evne til løbende
at fokusere på et motiv i bevægelse, en
funktion som normalt kun findes på
digitale spejlrefleks kameraer. Det er
generelt bruges af sports-og
naturfotografer til at holde et motiv i
bevægelse i fokus.
Autofocus Servo normalt indgreb ved at
skifte fokus til "AI Servo"
(Canon) eller "Continuous"
(Nikon) efterfulgt af halvt trykke på
udløseren. Kameraet vil fortsat fokusere
på grundlag af egne fokus regler (og
dine indstillinger), mens udløserknappen
er trykket halvt ned eller helt i bund
(faktisk tage billeder). Det er værd at
bemærke, at autofocus Servo normalt
også sætter kameraet til
"frigivelse prioritet" mode,
så kameraet vil tage et skud, når
udløserknappen trykkes ned, uanset den
aktuelle AF-status (er låst eller stadig
søger). |
Autofocus; Alle digitale kameraer
leveres med autofokus (AF). I
autofokusfunktionen fokuserer kameraet
automatisk på motivet i fokusområdet i
midten af LCD / søgeren. Mange prosumer
og alle professionelle digitale kameraer
giver dig mulighed for at vælge
yderligere autofokus områder, der er
angivet på LCD / søgeren.
I "single AF" mode, vil
kameraet fokusere, når udløserknappen
trykkes halvt ned. Nogle kameraer
tilbyder "kontinuerlig AF"
mode, hvor kameraet fokuserer
kontinuerligt, indtil du trykker
udløserknappen halvt ned. Dette
forkorter tidsforsinkelsen, men reducerer
batteriets levetid. Normalt holder en
fokusbekræftelsesindikatoren op med at
blinke, når motivet er i fokus.
Autofokus er normalt baseret på
påvisning af kontrast og derfor virker
bedst på kontrastrige emner og mindre
godt i svage lysforhold, i hvilket
tilfælde brug af en-hjælpelampen er
meget nyttig. Nogle kameraer har også
manuel fokus. |
Batterier; De fleste digitale
kameraer anvender enten genopladelige
lithium-ion-batterier eller engangs
AA'ere.
Engangs Alkaline
AA'ere
I betragtning af den høje strømforbrug
af digitale kameraer, er det økonomisk
og miljømæssigt uberettiget at bruge
engangs Alkaline batterier end i
nødsituationer, når dine genopladelige
batterier er opbrugt. Genopladelige
Lithium AA'ere er dyrere end Alkaline
AA'ere, men efter at have opladet Lithium
ca tre gange er prisen tjent sig ind.
Genopladelige
AA'ere (NiCd og NiMH)
NiMH (nikkel-metalhydrid) genopladelige
AA-batterier er meget bedre end den
ældre NiCd (Nikkel Cadmium) AAS. De har
ingen "memory effect"
(forklaret nedenfor) og er mere end
dobbelt så kraftfuld. Kapaciteterne er
konstant på at forbedre og variere per
brand.
Genopladelige
lithium-ion batterier
Li-Ion (Lithium-ion) batterier er
lettere, mere kompakt, men dyrere end
NiMH batterier. De har ingen
memory-effekt og altid komme i
proprietære formater (der er ingen
genopladeligt Li-ion AAS). Nogle kameraer
accepterer også engangs Lithium
batterier, såsom 2CR5s eller CR2s via en
adapter, ideel til backup formål. |
Buffer; efter at sensoren er
eksponeret vil billedet blive behandlet i
kameraet og derefter skrevet til
lagerkortet. En buffer inde i et digitalt
kamera består af RAM-hukommelse, der
midlertidigt gemmer billedet information,
før den skrives ud til lagerkort. Dette
fremskynder "tiden mellem
optagelserne" og tillader burst
(kontinuerlig) optagelsestilstand. De
allerførste digitale kameraer har ikke
haft nogen buffer, så efter du tog skud
måtte du vente på det billede, der skal
skrives til lagerkortet, før du kan tage
det næste billede. I dag har de fleste
digitale kameraer relativt store buffere,
som tillader dem at fungere så hurtigt
som et filmkamera, mens der skrives data
til lagerkortet i baggrunden (uden at
afbryde kamera imens man fotograferer).
Placeringen af buffer i kameraet systemet
normalt ikke angivet, men påvirker
antallet af billeder, der kan optages i
burst mode. Bufferhukommelsen er placeret
enten før eller efter billedbehandling.
Efter
billedbehandling Buffer;
Med denne metode de billeder behandles og
omdannes til deres endelige produktion
format, før de anbringes i bufferen. Som
følge heraf kan antallet af optagelser,
som kan tages i et burst forøges ved at
reducere billedfil størrelse (f.eks
skyde i JPEG, reducere fra Raw til
JPEG-opløsning).Før
billedbehandling Buffer:
I denne metode ingen billedbehandling
udføres, og de ??rå data fra CCD'en er
placeret umiddelbart i bufferen.
Sideløbende med andre kamera opgaver, er
de RAW-billeder behandles og skrives til
lagerkortet. I kameraer med denne type
buffer, kan antallet af billeder, som kan
tages i burst-mode ikke forøges ved at
reducere billedets filstørrelse. Men
antallet af billeder per sekund (fps) er
uafhængig af billedbehandling hastighed
(indtil bufferen er fuld).
Intelligent
buffering:
Den "intelligente buffering"
kombinerer elementer fra de to
ovennævnte buffermidler metoder. Ligesom
i "Før billedbehandling
Buffer" uforarbejdede billeddata
gemmes i bufferen (1) giver mulighed for
en højere fps. De behandles derefter (2)
og omregnet til JPEG, TIFF eller RAW. Men
i stedet for at skrive de behandlede
billeder til lagerkortet der er gemt i
bufferen (3). Derfor er
billedbehandlingen ikke flaskehalsområde
ved skrivning til lagerkortet, hvilket
sker parallelt. Desuden konstant frigør
puffer plads til nye billeder siden (3)
optager mindre plads end (2), især i
tilfælde af JPEG. Ligesom i "Efter
billedbehandling Buffer", bliver
produktion billederne derefter skrevet
fra bufferen til lagerkortet (4). Men en
væsentlig forskel er, at her
billedbehandling sker parallelt med at
skrive til lagerkortet. Så
billedbehandling af nye billeder kan
fortsætte, mens de andre billederne
bliver skrevet til lagerkortet. Det
betyder, at du ikke nødvendigvis
behøver at vente på hele
serieoptagelser, der skal skrives på
CF-kortet, før der er plads nok til at
tage en anden optagelse.
|
Burst
/ Optagelse / serieoptagelse; er det digitale kameras
evne til at tage flere skud lige efter
hinanden. Hastigheden (antal billeder pr
sekund eller fps) og samlet antal
billeder er forskellig i mellem kamera
typer og modeller. Antallet af billeder,
der kan tages defineres af størrelsen af
bufferen, hvor billederne opbevares inden
de behandles (i tilfælde af en før
billedbehandling puffer) og skrives til
lagerkortet.
Digitale kompakte typisk tillader 1 til 3
fps med serier på op til cirka 10
billeder, mens digitale
spejlreflekskameraer har fps på op til 7
eller mere og kan skyde snesevis af
billeder i JPEG og RAW. Nogle endda
tillader en indledende serie af højere
fps efterfulgt af en langsommere men
kontinuerlig fps indtil lagerkortet er
fuldt. |
Color
Filter Array;
hver "pixel" på et digitalt
kamera sensor indeholder en lysfølsom
fotodiode, som måler lysstyrken af lys.
Fordi fotodioderer monokrome enhederer de
i stand til at kende forskel på
forskellige bølgelængder af lys. Derfor
er en "mosaik" mønsteret af
farvefiltre, et farvefilter-array (CFA),
placeret oven på sensoren for at
filtrere den røde, grønne og blå
komponenter af lys, der falder på den. De
manglende pixels i hver farve lag er
anslået baseret på værdierne i de
tilstødende pixels og andre farvekanaler
via demosaicing algoritmer i kameraet.
Ved at kombinere disse komplette (men
delvist estimeret) lag vil føre til en
overraskende præcis kombineret billede
med tre farveværdier for hver pixel.
Mosaik sensorer med GRGB CFA fange kun
25% af den røde og blå og kun 50% af de
grønne elementer i lys.
|
Connectivity
/ Forbindelse; Et digitalt kamera
tilslutning definerer, hvordan det kan
forbindes til andre enheder for
overførsel, visning eller udskrivning af
billeder, eller bruge kameraet til
ekstern opsamling.
Billedoverførsel:
Tidlige
digitale kameraer brugte langsomme RS232
(seriel)-forbindelser til at overføre
billeder til computeren. De fleste
digitale kameraer er nu udstyret med USB
1,1 tilslutning, med dyrere modeller
tilbyder USB 2,0 og FireWire (IEEE 1394)
konnektivitet. Producenter generelt
kombinere sådanne kameraer med kabler og
driver software.
Bemærk,
at reelle overførselshastigheder er
altid lavere end de teoretiske
overførselshastigheder, der er angivet i
tabellen nedenfor. Praktiske
overførselshastigheder afhænger af din
computer hardware og software
konfiguration, hvilken type kamera eller
læser, typen og kvaliteten af
lagerkortet, uanset om du læser eller
skriver (læsning er hurtigere end at
skrive), den gennemsnitlige filstørrelse
(et par store filer overføre hurtigere
end mange små), etc
I stedet
for at tilslutte kameraet med kabel til
computeren, kan du også indsætte
lagerkortet ind i PC kortlæser på din
bærbare pc eller en dedikeret
kortlæser.
En
overførselshastighed på 1 megabit per
sekund (Mbps) er lig 128 kilobyte per
sekund (KB / s) og er i stand til at
overføre 7,5 megabytes information per
minut, eller omkring fire 5 megapixel
JPEG-billeder.
Ekstern opsamling;
På visse
kameraer, kan forbindelsen til at
overføre billeder også anvendes til
ekstern opsamling og tidsudløbsdata
applikationer.
Videoudgang;
De fleste
nyere digitale kameraer laver også video
(og til tider lyd) output for tilslutning
til et tv eller en videomaskine. Mere
fleksible kameraer kan du skifte
produktion mellem PAL og NTSC video
standarder. Kameraer med infrarøde
fjernbetjeninger gør det let at lave
slideshows til venner og familie fra
komfort i din lænestol.
Print Produktion;
Nogle
digitale kameraer, f.eks dem med
PictBridge og USB Direct Print support,
så du kan udskrive billeder direkte fra
kameraet til en aktiveret printer via et
USB-kabel uden behov for computer. Selv
om udskrivning direkte fra et digitalt
kamera er praktisk, fjerner det en af de
centrale fordele ved digital
billedbehandling-mulighed for at redigere
og optimere dine billeder.
|
Effektive
antal af pixel Man skelner i
mellem antallet af total antal af pixels
på sensor, og antallet af sensorens
pixel målinger, der bliver brugt til at
fremstille et billede. I konventionelle
sensorer, hvor hver pixel har en
fotodiode, der svarer til en pixel i
billedet. En konventionel sensor i
eksempelvis et 5 megapixel kamera, som
sender 2.560 x 1.920 billeder har et lige
antal "effektive" pixels, 4,9
mio for at være præcis.
Yderligere
pixels omgiver det effektive areal bruges
til demosaicing kantpixels, at bestemme
"hvad sort er" osv Nogle gange
ikke engang alle sensor pixels bruges. Et
klassisk eksempel er Sonys DSC-F505V som
effektivt bruges kun 2,6 megapixel (1.856
x 1.392) ud af 3,34 megapixel
tilgængelige på sensoren. Det var fordi
Sony monteret den daværende nye
3,34-sensor i selve den tidligere model.
Da sensoren er lidt større, er linsen
ikke i stand til at dække hele sensoren.
Så det samlede antal pixels på sensoren
er større end det effektive antal
pixels, der anvendes til at skabe
udgangsbilledet. Ofte højere antal
foretrækkes at specificere løsningen af
kameraet med henblik på markedsføring.
|
Exif
data Udover information om pixels i
billedet, gemmer de fleste kameraer
yderligere oplysninger, såsom dato og
tid billedet blev taget, blænde,
lukketider, ISO, og de fleste andre
kameraindstillinger. Disse data, også
kendt som "metadata" lagres i
en "header". En almindelig type
header er EXIF (Exchangeable Image File)
header.
EXIF er
en standard for lagring af oplysninger
skabt af JEIDA (Japan Electronic Industry
Development Association) at fremme
interoperabilitet mellem
billedbehandlingsenheder. EXIF data er
meget nyttigt, fordi du ikke behøver at
bekymre dig om at huske de indstillinger,
du brugte, når du tager billedet. Senere
kan du derefter analysere på din
computer, som kameraindstillinger skabte
de bedste resultater, så du kan lære af
dine erfaringer.
|
Fill
Factor / Fyldfaktor Fyldfaktoren
angiver størrelsen af det lysfølsomme
fotodioder i forhold til overfladen af
pixel. På grund af de ekstra nødvendige
elektronik omkring hver pixel "fyld
faktoren" tendens til at være
ganske lille, især for aktive pixel
sensorer, der har mere per pixel
kredsløb. For at overvinde denne
begrænsning, ofte en gruppering af
mikrolinser som er placeret på toppen af
sensoren.
|
Firmware
/ Kameraprogram
Et digitalt kamera sensor, puffer, LCD,
autofokus osv styres af et sæt af
mikroprocessorer, som igen styres af
"firmware", som er programmel
lagret i Read Only Memory inde i
kameraet. Mange kameraer tillader
firmwaren skal opgraderes for at øge
ydeevnen og / eller tilføje nye
funktioner. Dette gøres ved at downloade
en installatør fra kameraets
producentens websted, efterfulgt ved at køre
den fra en computer tilsluttet kameraet
via et USB-kabel, eller ved at køre
installationsprogrammet fra
hukommelseskortet i kameraet.
Nogle firmware opgraderinger er stor,
f.eks tilføjer RAW-understøttelse eller
tilføje funktioner fra en nyere til en
tidligere model: |
|
Lag time
/ Tidsforsinkelsen
Tidsforsinkelsen er tiden mellem dig at
trykke på udløserknappen, og kameraet
faktisk begynder at tage billedet. Denne
forsinkelse varierer ganske lidt mellem
kameramodeller, og bruges til at være
den største ulempe ved digital
fotografering. De nyere digitale
kameraer, især prosumer og professionel
DSLR får stort set ingen forsinkelse
mere, og reagerer på samme måde som
konventionelle film spejlreflekskameraer,
selv i serieoptagelse.
I vores anmeldelser registrerer vi
"Lag Time" og definere det som
tre adskilte tider:Autofokus
Konverteringstid (Tryk
udløserknap halvt ned)
(Prime AF / AE)
Mange digitale kamera brugere prime
autofokus (AF) og autoeksponering (AE)
systemer på deres kamera med halvt
trykke på udløseren. Denne forsinkelse
er den mængde tid mellem et halvt tryk på
udløserknappen og kameraet indikerer en
autofokus og autoeksponering lås på
LCD- / søgeren (klar til at skyde).
Denne timing er normalt den mest
variable, da det påvirkes af emnet, nuværende
fokus position, stille eller bevæger
emne mv.
Lukkerudløserforsinkelse
(Halvdelen til fuld tryk
Konverteringstid)
(Tage skud, AF / AE klargøres)
Den tid, det tager at tage billedet
(forudsat du allerede har startet
kameraet med en halv-tryk) ved at trykke
udløserknappen helt ned for at tage
billedet.
Samlet
Konverteringstid (fuld tryk
Konverteringstid)
(Tage skud, AF / AE ikke klargøres)
Mængden af tid, det tager fra en fuld
tryk på udløserknappen (uden at udføre
en halv tryk på udløserknappen) til
billedet bliver taget. Dette er mere repræsentativ
for brugen af kameraet i en ansporing for
øjeblikket "peg og skyd"
situation. Den samlede Konverteringstid
ikke er lig med summen af autofokus og
udløserknappen halter.
|
LCD = Liquid Crystal Display LCD skærm som
søgeren
Digitale kompaktkameraer tillade dig at
bruge LCD som søger ved at levere en
live video feed af scenen for at kunne
skyde skud. LCD-skærme normalt måle
mellem 1,5 "og 2,5" diagonalt
med typiske resolutioner mellem 120.000
og 240.000 pixels. Bedre kvalitets
LCD-skærme har en anti-reflekterende
belægning og / eller en reflekterende
plade bag LCD at give mulighed for
visning i lyse udendørs dagslys. Nogle
LCD-skærme kan vendes ud af kamerahuset
eller vinklet op eller ned for at gøre
det lettere at tage lav vinkel eller høj
vinkel skud. Det vigtigste LCD undertiden
suppleres med en elektronisk søger, som
anvender en mindre 0,5 "LCD, der
simulerer virkningen af en TTL optisk
søger.
LCD-skærme på de fleste digitale
spejlreflekskameraer normalt ikke
understøtter live-fokus og bruges kun
til at gennemgå billeder og ændre
kameraets indstillinger.
LCD skærm til
at afspille billeder
LCD-skærmen leverer en af de vigtigste
fordele ved digital fotografering: evnen
til at afspille dine billeder umiddelbart
efter optagelsen. Men da kun omkring
120.000 til 240.000 pixel bruges til at
repræsentere flere millioner pixels i
det oprindelige digitale billede, er
yderligere forstørrelse nødvendig for
at afgøre, om billedet er
tilstrækkeligt skarpt og behov for at
skyde igen. Ikke alle kameraer giver
forstørrelse og forstørrelsesfaktoren
forskellig pr model. Nogle kameraer
tillader basale redigeringsfunktioner,
såsom rotation, ændring af
billedstørrelse, beskæring videoklip
osv afspilningstilstand kan du også
vælge et billede fra thumbnail-indekset.
LCD skærm
anvendelse til menufunktioner
LCD bruges også til at ændre kameraets
indstillinger via kameraets knapper, der
ofte gør det muligt at justere lysstyrke
og farveindstillinger for LCD selv. Det
vigtigste LCD ofte suppleres med en eller
flere monokrome LCD (som bruger mindre
batteristrøm) på toppen og / eller på
bagsiden af kameraet viser de vigtigste
kamera og eksponering indstillinger.
|
Manuel
fokus
Manuel fokusering deaktiverer kameraets
indbyggede automatiske fokus system, så
du kan fokusere objektivet i hånden.
Manuel fokus er anvendelig til svagt lys,
makro eller særlige effekter
fotografering. Det er meget vigtigt, når
autofokus systemet ikke kan få en god
fokuslås, f.eks i svagt lys situationer.
Bemærk, at nogle digitalkameraer giver
dig mulighed for manuelt at fokusere kun
til et par forudindstillede afstande. De
dyrere digitalkameraer tillader
fokusering ved hjælp af fokus ringen på
det monterede objektiv, ligesom i
konventionel fotografering. |
Mikrolinser
For at overvinde begrænsningerne ved en
lav fyldfaktor, for visse sensorer en
opstilling af mikrolinser anbringes oven
på med farvefilter- beliggenhed med
henblik på at tragt fotonerne af et større
område i mindre område af lysfølsomme
fotodiode. |
Sensor
Pixels
Det svarer til en opstilling af spande
der indsamler regnvand, digitale sensorer
består af en vifte af "pixels"
indsamling fotoner, de minuts energi
pakker, hvoraf lys består. Antallet af
fotoner der indsamles i hver pixel
konverteres til en elektrisk ladning af
den lysfølsomme fotodiode. Denne
debitering omdannes derefter til en spænding,
forstærkes og konverteres til en digital
værdi via analog til digital konverter,
så kameraet kan behandle værdierne i
den endelige digitalt billede.
Som anført er sensoren størrelse i
digitale kompaktkameraer væsentligt
mindre end i digitale
spejlreflekskameraer med en lignende
Sensor. Som følge heraf pixelstørrelsen
er væsentligt mindre. Dette forklarer
den lavere billedkvalitet i digitale
kompaktkameraer, især i form af støj og
mindre dynamisk område.Digitale billedbehandling
pixel størrelse
Et digitalt billede svarer til et
regneark med rækker og søjler, som
lagrer pixelværdier genereret af
sensoren. Pixel i et digitalt billede har
ingen størrelse, indtil de vises på en
skærm eller udskrives. For eksempel, på
en 4 "x 6" print, hver pixel i
et 5 megapixel billede ville kun måler
0.01mm, mens på en 8 "x 10"
print, vil den måle 0,05 mm.
|
Pixeltæthed
Pixeltæthed er en beregning af antallet
af pixels på en sensor, divideret med
den billeddannende område af denne
sensor. Det kan bruges til at forstå,
hvordan tætpakket en sensor er og hjælper,
når man sammenligner to kameraer med
forskellige sensor størrelser og antal
photosites (pixels). Fordi lyset
opsamlingsområde og effektiviteten af
hver photosite vil variere mellem
teknologier og producenter bør pixeltæthed
ikke anvendes som indikator for
billedkvalitet, men i stedet som en
parameter til at forstå sensoren.APS-C
sensorer, der anvendes i de fleste
moderne DSLR har et areal på ca. 3,5 cm,
mens den 1 / 1,7 ", og 1 / 2,3"
sensorer, der almindeligvis anvendes i
kompakte kameraer har områder på 0,43
og 0,29 cm hhv.
|
Pixel
Kvalitet
Flere Megapixel:
Markedsførings kapløbet om "flere
megapixel" vil have os til at tro,
at "mere er bedre". Desværre,
det er ikke så simpelt. Antallet af
pixels er kun en af mange faktorer, der påvirker
billedkvaliteten og flere pixels er ikke
altid bedre. Kvaliteten af en pixelværdi
kan beskrives i form af geometriske nøjagtighed,
farvenøjagtighed, dynamikområde, støj
og artefakter.
Kvaliteten af en pixel værdi afhænger
af antallet af fotodetektorer, der bliver
anvendt til at bestemme den, kvaliteten
af kombinationen imellem linsen og
sensoren, størrelsen af fotodioden,
kvaliteten af kameraets komponenter,
niveauet af raffinement i kameraet
billedbehandling forarbejdning software,
billedet filformat, der bruges til at
gemme det osv forskellige sensor og
kamera designs lave forskellige
kompromiser.
I dag findes der FF DSLR kameraer med
50M megapixel; Canon EOS 5DS & Canon EOS 5DS-R.
Og så er der kameraer der kun har
2.25M FF sensor; Canon ME20F-SH
med videooptagelse i lysniveauer så lave
som 0,0005 lux ved en maksimal gevinst
indstilling på 75 dB, hvilket svarer til
over ISO 4.000.000. Som er det bedste
professionelle videokamera til at
indfange det største dynamisk område.
Geometrisk Nøjagtighed
Geometrisk eller rumlig præcision er
relateret til antallet af pixel steder på
sensoren og kvalitet i linsen på
objektivet, der svarer til sensor opløsning.
Resolutionen emne forklarer, hvordan
dette måles på dette site.
Interpolationsmetode vil ikke forbedre
geometrisk nøjagtighed, da det ikke kan
skabe, hvad der ikke blev optaget.
Farve Nøjagtighed
Gengivelse
Konventionelle sensorer med et
farvefilterbeliggenhed har kun én
fotodiode per pixel beliggenhed og vil
vise nogle farve unøjagtigheder omkring
kanterne, fordi de manglende pixel i hver
farvekanal er estimeret baseret på
demosaicing algoritmer. Forøgelse af
antallet af pixel steder på sensoren vil
reducere synligheden af disse artefakter.
Foveon sensorer har tre fotodetektorer
per pixel placering og skabe dermed en højere
farvenøjagtighed ved at fjerne de
demosaicing artefakter. Desværre er
deres følsomhed i øjeblikket lavere end
konventionelle sensorer og teknologien er
kun tilgængelig i et par kameraer.
Dynamisk Område
Størrelsen af pixelplacering og
fyldfaktoren bestemme størrelsen af
fotodioden og det har en stor indflydelse
på det dynamiske område. Højere
kvalitet sensorer er mere præcis og vil
være i stand til at afgive et større
dynamikområde, der kan bevares ved
lagring af pixelværdier i et RAW-billede
fil.
En variant af Fujifilm Super CCD,
Super CCD SR anvender to fotodioder per
pixel placering med det formål at øge
det dynamiske område. En mere følsomme
fotodiode måler skyggeområdet, mens en
mindre følsom fotodiode måler højlyset.
Støj
Pixelværdien Består af to dele:
hvad du ønsker at se (den egentlige måling
af værdien i scenen)
hvad du ikke ønsker at se (støj).
Den højere (1), og den nedre (2), jo
bedre er kvaliteten af pixel. Kvaliteten
af sensoren og størrelsen af dens pixel
har en stor indflydelse på støj og
hvordan den ændrer sig med stigende følsomhed.
Artefakter
Udover støj, er der mange andre typer af
artefakter, der bestemmer pixel kvalitet.
Konklusion
Desværre er der ingen fælles standard
objektiv kvalitet for at sammenligne
billedkvaliteten på tværs af
forskellige typer af sensorer og
kameraer. For eksempel, en 3 megapixel
Foveon sensor bruger 9 millioner
fotodetektorer i 3 millioner pixel
steder. Den resulterende kvalitet er højere
end et 3 megapixel, men lavere end en 9
megapixel konventionel billede og det afhænger
også af ISO-niveau, du sammenligner det
på.
Ligeledes er en 6 megapixel Fujifilm
Super CCD billedsensor baseret på målinger
i 3 millioner pixel lokationer.
Kvaliteten er højere end et 3 megapixel
billede, men lavere end en 6 megapixel
billede. En 6 megapixel digitalt kompakt
billede vil være af lavere kvalitet end
et 6 megapixel digitalt
spejlreflekskamera billede med større
pixels. For at bestemme et
"tilsvarende" opløsning er
vanskelig i bedste fald.
I sidste ende, er det vigtigste at du
er tilfreds med det kvalitetsniveau, der
kommer ud af dit kamera til det formål,
som du har brug for det for (f.eks
hjemmeside, visning på computer, print,
udvidelser, forlag, etc.). Det anbefales
at man ser ud over de mange megapixel, når
man vælger et digitalt kamera?
|
Sensor
Linearitet
Sensorer er lineære enheder. Hvis du
fordobler mængden af lys, vil sensoren
output fordoble, så længe pixels ikke
er fuldt. Når en pixel når op på fuld
kapacitet, vil det give en konstant eller
"klippet" output. Menneskelige
syn er ikke-lineær, som forklaret i det
dynamiske område emne. En fordobling af
lyset i svagt lys har en langt større
effekt end i lyse omgivelser. Vores syn
lysner skyggerne og sænker højlyset.
Hvis vi udsætter sensoren indtil
pixels er fulde, så den lyseste pixel
vil havde en output på værdi 254 (255
ville blive klippet). Hvis vi halvere mængden
af lys, vil den lyseste pixels output
havde en værdi på 127.
Dette indebærer, at den klareste stoppet
bruger op halvdelen af de 255 ledige
toner og det er her den menneskelige
vision er mindst følsomme. Der er kun et
par toner tilbage til at beskrive de mørkeste
stop, hvor menneskelig syn er mere følsomme.
Dette skaber en meget mørk lineær
RAW-billede med et histogram skæv til
venstre.
Derfor anvender de fleste
digitalkameraer en tonal kurve til de
lineære rawdata så billeder vises på
en skærm er mere behagelig for øjet.
Anvendelse af en gamma korrektion på 1 /
2,2 = 0,45 vil afsætte flere toner til
de skyggeområder og færre toner til højlys
områder i overensstemmelse med de særlige
kendetegn ved vores vision. Når du
arbejder i en gamma 2,2 farverum som sRGB
eller Adobe RGB billederne vises
opfattelsesmæssigt ensartet på en skærm
eller udskrive, undgår det
Farvereduktion (striber).
I virkeligheden kameraer og raw
konverterer gå ud over en
gammakorrektion og anvende mere af en
S-formet (på en logaritmisk skala) kurve
til dataene for at "komprimere"
den større dynamikområde, så det kan være
repræsenteret på en skærm eller
udskrive på en måde, så at det er
behageligt for det menneskelige øje.
|
Sensor størrelser i de digitale
kameraer
Digitale kameraer i artikel her,
er udvalgt efter størrelse af den sensor
der sidder i dem, starter med mindste
sensor som sidder i smartphone med typisk
en sensor med
1/3.2" som er 4.54 x 3.42 mm. Jo
større sensor er, vil det give bedre
kvalitet og koste mere i køb.
|
Type af kamera |
sensor type. |
størrelse: |
Crop Factor: |
Smartphone
iPhone 6 |
1/3.2" |
4.54 x 3.42 mm. |
7.61 x |
Smartphone
Nokia Lumia 1520 |
1/2.5" |
5.76 x 4.29 mm. |
6.02 x |
Aktionkamera
GoPro Hero 3 |
1/2.3" |
6.17 x 4.55 mm. |
5.64 x |
Kompaktkamera
Canon G10 & G15 |
1/1.7" |
7.60 x 5.70 mm. |
4.55 x |
Kompaktkamera
Fujifilm X-S1 & XF1 |
2/3" |
8.80 x 6.60 mm. |
3.93 x |
Kompaktkamera
Sony RX100 & RX10 |
1" |
13.20 x 8.80 mm. |
2.72 x |
Four
Thirds, Micro Four Thirds SLT |
4/3" |
17.30 x 13.00 mm. |
2.00 x |
Kompaktkamera
Canon G1 X mark II |
1.5" |
18.70 x 14.00 mm. |
1.85 x |
DSLR
kameraer Canon EF-S |
APS-C |
22.30 x 14.90 mm. |
1.6 x |
DSLR
kameraer Nikon Sony Pentax |
APS-C |
23.60 x 15.60 mm. |
1.5 x |
DSLR
kameraer Canon EF mark II, III & IV |
APS-H |
27.90 x 18.60 mm. |
1.3 x |
DSLR
kameraer Canon EF, Nikon, Sony |
FF 35 mm |
36 x 24 mm. |
1.0 x |
Mellemformat
kamera Pentax 645D |
Medium |
44 x 33 mm. |
0.78 x |
DSLR
kamera Leica S |
Medium |
45 x 30 mm. |
0.80 x |
Mellemformat
kamera Phase One |
Medium |
53.90 x 40.40 mm. |
0.64 x |
Mellemformat
film |
6 x 6 |
56 x 56 mm. |
0.538 x |
Storformat
film |
4 x 5 |
121 x 97 mm. |
0.29 x |
Storformat
film |
8 x 10 |
254 x 203 mm. |
0.143 x |
|
Se artikel om Image semsor
format på Wikipedia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
_______________________________________________
Oktober 2007 og Marts
2008
Her
vigtige sider at tjekke før man køber sit digitale
kamera!
_________________________________________
_______________________________________________________
Tilbage til forord
Tilbage til
forsiden
___________________________________________
Tilbage til forord
Tilbage til
forsiden
|