Makrofotograftræf. Asserbo Plantage d. 29 marts 2008. Fotograf; Lars Andersen

af Lars Andersen

First  update d. 9 July  -  2003

Last update d. 1 October - 2016

__________________________________

Tanker om fotografering

Fotografering har intet at gøre med at gengive tingene. Et kamera er et værktøj til at skabe nye kunstværker. Kunst er et udtryk for fantasien. Fantasien er hvordan du ser tingene anderledes fra andre.

Kedelige billeder er kedelige billeder, når det er de samme motiver alle andre ser og skyder. Man lærer efterhånden at genkende de mest kedelige billeder; Tankeløse snaps af landskab, eller af deres elskede fugle, sommerfugle og blomster osv. Hvem bekymrer sig? Vis mig billeder, som man har tænkt over, før du trykker på udløseren, og jeg mener tanker om billedet, ikke om dine indstillinger. Vis mig noget, jeg ikke har set før, eller vise det på en måde man ikke har set før.

Lære at arbejde med kameraet er nemt. Men hvordan og hvornår man skal bruge hvilke kamera, objektiver osv. Og hvornår og hvor at pege det er den svære del.

Det er aldrig om kameraet, det handler om at bruge hvad du har fået, om det så bare er en mobilkamera, kigge rundt, og derefter at tage billedet.

Når du finder et billede der er værd at tage, er det stadig aldrig om kameraet. Det handler altid om at vide hvordan man bruger dette kamera. Hvilke slags kamera er irrelevant.

Fotografering drejer sig om vores fantasi formåden. Det handler om at vise os noget nyt eller på en ny måde, og derefter designe de elementer i din ramme for den stærkeste, mest enkle, bedste afbalanceret og mest spændende kreative udtryk.

__________________________________

Pinseskoven, Vestamager d. 20 Marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Her bliver der fotograferet en Østlig Takvinge. Pinseskoven, Vestamager d. 20 Marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Her den klassiske kommentar; "det må være et godt kamera siden du kan tage så gode billeder?" Bare fordi man køre ferrari eller mercedes er man nødvendigvis ikke F1 kører?

__________________________________

Udstyr til at fotograferer sommerfugle

EXA. 1a med NOVOFLEX 1:3,5/35 mm vidvinkelmakro objektiv med 4 trins indbygget mellemringsystem! Verdens første brugbare kamera til makrofotografering i felten fra 1950érne. Lysmåleren: IKOPHOT fra ZEISS IKON. Sundby d. 24 april 2007. Fotograf: Lars Andersen

EXA 1a med NOVOFLEX 1:3,5/35 mm makro-objektiv med 4 trins indbygget mellemringsystem! Verdens første brugbare kamera til makrofotografering i felten fra 1960-70'erne. Lysmåleren: IKOPHOT fra ZEISS IKON. Sundby d. 24 april 2007. Fotograf: Lars Andersen

Man kan bruge alt fotoudstyr der kan tage billeder til at fotografere sommerfugle med, fra analoge kompaktkameraer, smartphone, små digitale kameraer videre til digitale spejlreflekskameraer som er de mest egnede op til de store digitale mellemformater + digitale videokameraer. Det drejer sig om ens behov og videre fornøjelse ud i sommerfuglenes verden, og hvordan man videreformidler det ud til venner, internettet med sociale sider osv.

Sommerfuglefotografer; en filmmand fra TV2 Østjylland og Tubas Løkkegaard ved at fotograferer Okkergul pletvinge. Mols bjerge. d. 1 Juni 2008. Fotograf: Lars Andersen

Sommerfuglefotografer: en filmmand fra TV2 Østjylland og Tubas Løkkegaard ved at fotograferer Okkergul Pletvinge.
Mens der fløj flere Sortåret Hvidvinge forbi. Mols Bjerge, Djursland d. 1 Juni 2008. Fotograf; Lars Andersen

__________________________________

Smartphone / Mobiltelefon med digital kamera

Svalehale, Papilio machaon han. Amager Fælled. d. 16 juli 2011. Fotograf: Lars Andersen

Svalehale fotograferes med en Apple Iphone 4 med 5 MP kamera. Amager Fælled. d. 16 juli 2011. Fotograf; Lars Andersen

Stort set alle har mobiltelefoner i dag, og langt de fleste har digital kamera indbygget. I dag er det Smartphone som er populære, og der kan man dele sine fotos over sociale net som twitter & facebook, eller lægge små film ud på Youtube. Så Smartphone med digital kamera er de mest brugte udi digital fotografering. Smartphone med Android kan med Helicon Remote bruges til Canon 6D med wifi.

2 kameraer der kan bruges til makrofotografering: Canon 1D mark IV & Samsung Galaxy S6 . Asserbo d. 17 december  2015. Fotograf; Lars Andersen

2 kameraer der kan bruges til makrofotografering: Canon 1D mark III & Samsung Galaxy S6.
Arrenakke ved Asserbo d. 17 december 2015. Fotograf; Lars Andersen

Det Hvide C, Polygonia c-album. H/F Vennelyst august 2014. Fotograf;  Annelie B. Nielsen

Det Hvide C, Polygonia c-album fotograferet med en smartphone. H/F Vennelyst august 2014. Fotograf; Annelie B. Nielsen

I 2014 - 2015 er der på markedet:

Apple iPhone 5s er med 4 " skærm, 8 MP kamera og 16 GB memmory. Ca. pris; 4995,- dkr.
HTC One dual-sim er med 4.7" skærm, 4 MP kamera og 32 GB memmory. Ca. pris; 4088,- dkr.
Huawei Ascend G510 er med 4.5" skærm, 5 MP kamera og 1 GB memmory. Ca. pris; 988,- dkr.
Nokia Lumia 520 er med 4" skærm, 5 MP kamera og 512 MB memmory. pris; 999,- dkr.
Samsung Galaxy S6 er med 5.1" skærm, 16 MP kamera og 32, 64, 128 GB memmory. Ca. pris; omkring 5500,- dkr. Juni 2015.
Sony Xperia Z2 er med 5.2" skærm, 21 MP kamera og 16GB memmory. Ca. pris; omkring 5000,- dkr. Maj 2014.

Lars Andersen fotografere en Sørgekåbe. Pinseskoven d. 15 april 2015. Fotograf;  Regitze Enoksen

Lars Andersen fotografere en Sørgekåbe. Pinseskoven d. 15 april 2015. Fotograf; Regitze Enoksen med en Iphone.

__________________________________

Digital kompaktkamera med Android app

Januar 2014; Samsung Galaxy Camera 2 der forener de digitale kompaktkamera med smartphone funktioner med Android 4.3 Jelly Bean. Der er stor 4.8-inch touch LCD skærm, xenon flash, & 1080/30p video recording. Naturligvis har GC2 indbygget Wi-Fi med NFC for nem fotodeling, + GPS (med GLONASS), & Bluetooth 4.0.

__________________________________

Digital kompaktkamera med fast objektiv

Mens smartphones overtager den lave ende af kompakt kamera markedet, har producenterne slået tilbage med funktionsrige topkvalitets kompakte. Disse kameraer udfordrer smartphones ved at tilbyde langt bedre billedkvalitet, nyttige zoomområder og kan optage med Raw. Flere af dem tilbyder også Wi-Fi, så du kan gøre brug af telefonens tilslutning til at udgive på sociale medier, mens du er ude og optage. Den virkelig lommeformat design af disse kameraer giver dig ingen undskyldninger til at forlade dit grej derhjemme.

Lad ikke peg-og-skyd udseende af disse kameraer narre dig. De må ikke have det samme niveau af kontrol som de fuldgyldige entusiast modeller, men de tilbyder meget lignende billedkvalitet.

Iris, Apatura iris han bliver her fotograferet med et kompactkamera. Pinseskoven, Vestamager d. 14 Juli 2009. Fotograf: Lars Andersen

De billigste digitale kompaktkameraer som er med zoomobjektiv man kan fotografere sommerfugle med i 2016 er et Rollei DK3000 som koster ca 159,-dkr med fragt 188, -dkr. Et som jeg kan anbefale er Olympus SP-620UZ til ca. 1100,- dkr, Canon PowerShot SX150 IS til ca. 960,-dkr eller Nikon Coolpix S01 til ca. 920,-dkr. Til disse kameraer kan man montere Raynox forsatslinser til makro.

__________________________________

Digital kompaktkamera med fast objektiv til undervands & hård brug.

Peter Møllmann filmer Havørred (Salmo trutta trutta) hun. Køge å d. 17 November 2009. Fotograf: Lars Andersen

Peter Møllmann filmer Havørred, Salmo trutta trutta hun. Køge Å d. 17 November 2009. Fotograf; Lars Andersen

Olympus var sammen med Pentax til at lancerer kameraer til undervands og hård brug tilbage i 2006. Her Olympus Stylus Tough TG-3 med BSI-CMOS 16.0 MP (6.17 x 4.55 mm) sensor, og zoom (25 - 100 mm) F2.0 - 4.9 objektiv. Vandtæt til 15 m. Stødsikkert fra 2.1 m. Ned til - 10C og et tryk på 100 kg. Med indbygget GPS & kompas. Og spændende nyt er fokus stacking med 8 billeder, som også kan bruges med undervandsmakro hvor hvidbalance og farve justeres til undervand. Juni 2014. Kan fås fra ca. 2595,- dkr.

__________________________________

Digital kamera indbygget i mikroskop, eller adapter til mikroskop

De billigste mikroskoper med indbygget digital kameraer og usb kan fås fra ca. 395,- dkr. Her link til et indlæg på fugleognatur; "Mikroskop og kamera" af Walther Gritsch. Her link til Amscope. Man kan også få mikroskop til sin iPad & iPhone.

__________________________________

Digital kamera indbygget i håndholdte gps, actionkamera, droner, spionkamera & vildtkamera

Stenholt Indelukket, Gribskov, Nordsjælland d. 16 marts 2016. Fotograf; Lars Andersen

GoPro Hero4 i gyroophæng under Solo 3DR drone. Stenholt Indelukket, Gribskov, Nordsjælland d. 16 marts 2016. Fotograf; Lars Andersen

Det mest populære digitale aktionskamera for tiden har været GoPro Hero3 der stormede frem på markedet for nogle år siden. Det sidste nye GoPro Hero4 fra september 2014 kan leverer 4K film. Her link til billeder & film taget med GoPro Hero4 fra en Solo 3DR drone. Her film om Solo 3D Robotics.

Her link til sider med Digitale kamera indbygget i gps, mikroskop, actionkameraer, droner, spionkamera & vildtkamera som; Specialkamera. Garmin GPS. Action Udstyr.

__________________________________

Digital kamera hvor man først vælger fokus når man ser billede

Lytro; som er udviklet af Ren Ng er et digital kamera der kom frem i 2011, hvor de små billedsensor-pixels opfanger lysbundternes retning foruden de sædvanlige data som lysstyrke og farve. Her er det ikke nødvendigt at fokuserer. Når man bagefter ser billede på computeren, klikker man blot der man vil havde det skarpt.

__________________________________

Digital kamera med fast superzoom objektiv

Her er Violet perlemorsommerfugl, Clossiana dia på Lars Andersen's finger. Marienlyst, 23 august - 2004. Fotograf: Henrik Mathiassen

Violet PerlemorsommerfuglLars Andersen's finger imens han bruger sit Fujifilm FinePix S7000.
Marienlyst d.23 august 2004. Fotograf; Henrik Mathiassen

Superzoom kameraer har samme sensorstørrelse som de små kompaktkameraer, er mere praktiske med større zoomoptik, og flere af de nye modeller har raw osv. Er gode til rejsebrug og tager hæderlige skud.

Violet Perlemorsommerfugl, Clossiana dia. Marielyst, 23 august - 2004. Fotograf: Lars Andersen

Violet Perlemorsommerfugl fotograferet med Fujifilm FinePix S7000. Marielyst d. 23 august 2004. Fotograf: Lars Andersen

I 2004 begyndte der at dukke gode digitale superzoom kamera til makrofotografering som Fujifilm FinePix S7000 op til ca. 8000,-dkr. Canon PowerShot Pro1 & Nikon Coolpix 8700 som havde deres storhedstid før DSLR begyndte at blive billigere omkring 2006.

Der er nu om dage flere gode mærker som Fujifilm X-S1 fra 2011 med sensor 2/3" (8.8 x 6.6 mm) 12 MB til ca. 4800,- dkr.

Lyng-Dværgmåler,  Eupithecia nanata. Fuglsang Hede d. 23 august 2014. Fotograf; Kjeld BremLyng-Dværgmåler,  Eupithecia nanata. Fuglsang Hede d. 23 august 2014. Fotograf; Kjeld Brem

På første billede ses Kjeld Brem's rullende fotostudie bag på cykel. På anden billede ses Lyng-Dværgmåler, Eupithecia nanata larve ca. 14 mm på Hedelyng. Fuglsang Hede d. 23 august 2014. Fotograf; Kjeld Brem. Her fra indlæg på fugleognatur.dk taget med et Fujifilm X-S1 med trådudløser på stativ med et Raynox 250 frontlinse til supermacro.

I 2014 kom der en forbedret version der er regntæt; Fujifilm S1 med sensor 1/2.3" (6.17 x 4.55 mm) 16 MB til ca. 3600,- dkr.

Panasonic, Samsung, Canon, Olympus & Sony leverer lignende modeller.

Det mest spændende superzoom nyhed i 2014 til makrofotografering er Casio Exilim EX-100 fra 2014 med sensor 1/1.7" (7.44 x 5.58 mm) 12 MB med bracketings valgmuligheder med 9 billeder som kan laves i; hvidbalance, farve, kontrast, fokus & blænde funktion. Med op til 30 billeder i sek med lukketider fra 15 sek. til 1/20000 sek! Især "fokus" bracketings er spændende til supermakro med en Raynox monteret. Ca pris $873,-.

Det billigste superzom digital er Medion (MD86888) som i 2013 blev solgt i Aldi for 1299,-dkr.

Comet Skipper, Yanguna cometes. Caranavi d 17 january 2013.  Photographer; Michael F.

Comet Skipper, Yanguna cometes cometides ( Mabille & Boulet, 1908).
Caranavi, Yungas, Bolivia d 17 january 2013. Photographer; Michael F.
Camera; Panasonic Lumix DMC-FZ200 er Panasonic superzoom digital kamera topmodel.

__________________________________

Digital kompaktkamera med APS-C sensor eller FF sensor

I de senere år er der kommet kvalitets kompakte kameraer, der er målrettet mod seriøse fotografer, der ønsker fuld fotografisk kontrol. God ydelse i svagt lys, evnen til at skyde Raw, og tilgængelige manuelle kontroller gør disse kompakte til et godt alternativ til mere omfangsrige spejlrefleks kameraer (DSLR).

Ingen af de fem kameraer nedenfor vil passe ind i din lomme (medmindre du har meget store lommer), men de er nemme nok at kaste over skulderen. Billedkvaliteten er næsten lige så gode som et DSLR eller spejlløse kameraer SLT, og enkelte kan faktisk matche eller overgå dem. Udvalget af kameraer nedenfor er med hurtige objektiver som er med moderat zoom i god kvalitet, eller en fast brændvidde i top kvalitet.

Canon Powershot G1 X m II med APS-C CMOS 13 MP (18.7 x 14 mm) sensor, med fixed 24-120 mm F2.o-3.9 objektiv, ca. 4995,- dkr april 2014.

Nikon Coolpix A med DX / APS-C CMOS 16.2 MP (23.6 x 15.7 mm) sensor med fixed 18.5 mm F2.8 objektiv. Svarende til 28 mm. Ca. pris 5.995, - dkr marts 2013.

Fuji X100S med APS-C 16,3 MP (23.6 x 15.8 mm) sensor med fixed 23 mm F2.o objektiv, ca. pris 8.995, - dkr januar 2013.

Leica X Vario med APS-C CMOS 16.1 MP (23.6 x 15.8 mm) sensor med fixed 28 - 70 mm F3.5 - F6.4 objektiv, Ca. pris 19.495, - dkr juni 2013.

Sony Cyber-shot DSC-RX1 som har fuldframe = FF CMOS 24 MP (36 x 24 mm) sensor og fast objektiv; 35 mm f/2 til ca. 24.000,- dkr december 2012!

Leica Q. Nokken, Amager d. 11 oktober 2015. Fotograf; Lars Andersen

Leica Q med FF CMOS 24 MP (36 x 24 mm) sensor med fixed 28 mm F1.7 objektiv med indbygget mellemring, ca. pris 31.500, - dkr oktober 2015.

__________________________________

Digital system-kamera (SLT)

En af de mest markante udviklinger i digital fotografering har været indførelsen af spejlløse kameraer (SLT) med udskifteligt objektiv. Ved at fjerne spejlet og optisk søger, er producenterne i stand til at lave deres kameraer mindre, uden at gå på kompromis med ergonomi, ydeevne og i de fleste tilfælde, billedkvalitet.

SLT står for; Single Lens Transludent.

Komponere fotos på et spejlløs kamera (SLT) er forskellig fra et spejlrefleks kameraer (DSLR) i, at du bruger kameraets LCD (eller den elektroniske søger, hvis kameraet har det). I stedet for at bruge en traditionel detektion fase system som et DSLR, bruger spejlløse kameraer deres billedsensorer til at håndtere fokusering. Fokusering hastigheder på de nyeste kameraer er bedre end de digitale spejlreflekskameraer med liveview, men stadig langsomme i forhold til den optiske søger på DSLR kameraer.

Den første kameraproducent der startede med SLT var Olympus. Her en af deres senere modeller; Olympus OM-D E-M5 II med Four Thirds CMOS 16 MP (17.3 x 13 mm.) sensor. Fås fra ca. 5095,- dkr feb 2015.

Leica M er med FF CMOS 24 MP (36 x 24 mm.) sensor. Fås til ca. 48.900,-dkr, med en Leica M 90/4,0 macro Elmar ca i 75.300,-dkr sep 2012.

Sony a6000 som er med APS-C CMOS 24 MP (23.5 x 15.6 mm.) sensor. Kamerahus med 16-50 mm objektiv kan fås fra ca. 5.199, - dkr januar 2014.

Sony Alpha 7 som er med FF CMOS 24 MP (36 x 24 mm.) sensor. ER nok den mest spændende til makrofotografering med stacking da den med en Metabones adapter kan bruges med en Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro som ellers er helt forbeholden til Canon EOS brugere til stor ærgelse for brugere af andre mærker. Kamerahus kan fås fra 8.499, - dkr januar 2014.

Sony Alpha 7r som er med FF CMOS 36 MP (36 x 24 mm.) sensor. Kamerahus kan fås fra 10.995, - dkr januar 2014.

Sony Alpha 7r med Sony FE 90 mm makro G OSS objektiv. Nokken, Amager d. 11 oktober 2015. Fotograf; Lars Andersen

Jens Otto fotografer en Admiral med Sony Alpha 7r med Sony FE 90 mm makro G OSS objektiv.
Nokken, Amager d. 11 oktober 2015. Fotograf; Lars Andersen

Sony Alpha 7r med Metabone Canon EF lens to Sony NEX Smart Adapter (Mark IV) + Canon MP_E 65mm macro på Melby Overdrev d. 16 maj 2015. Fotograf; Lars Andersen

Sony Alpha 7r med Metabones Mark IV adapter + Canon MP-E 65mm Macro på Melby Overdrev d. 16 maj 2015. Fotograf; Lars Andersen

Sony Alpha 7s som er med FF CMOS 12 MP (36 x 24 mm.) sensor. Det har større dynamisk område og videodelen er nu på 4k (3840 x 2160 pixel) Kamerahus kan fås fra 15.499, - april 2014.

Sony Alpha 7r II som er med FF CMOS 42,4 MP (36 x 24 mm.) sensor & 4K filmmode. Kamerahus kan fås fra 27.999, - dkr june 2015.

Fuji X-T1 som er med APS-C CMOS 16 MP (23.6 x 15.6 mm.) sensor. Er det første vejr-resistent SLT kamera på markedet som vil være et udemærket valg for seriøse naturfotografer der gerne vil vandre rundt i småregn og frost. Kamerahus i Danmark kan fås fra; 9999,- dkr. Med 18 - 55 mm objektiv fra: 12999,- dkr april 2014.

Sony FDR-AX100E. Panasonic Lumix DMC-GH4. Canon EOS 6D set ude i Pinseskoven d. 6 september 2014. Fotograf; Lars Andersen

Sony FDR-AX100E Panasonic Lumix DMC-GH4 Canon EOS 6D

Panasonic Lumix DMC-GH5 er vist på Køln-Messen d. 19 sep 2016, som er med Four Thirds CMOS 18 MP (17.3 x 13.0 mm.) sensor. Det har større dynamisk område og videodelen er nu på Cinema 4k & 6k (4096 x 2160 pixel). Kommer til foråret 2017.

Panasonic Lumix DMC-GH4 som er med Four Thirds CMOS 16.05 MP (17.3 x 13.0 mm.) sensor. Det har større dynamisk område og videodelen er nu på Cinema 4k (4096 x 2160 pixel). Kamerahus ca. 10.799.- dkr juli 2014.

Med et Leica DG Macro Elmarit 45mm/F2.8 ASPH/MEGA OIS objektiv vil det være det perfekte video-stil-makro system til brug ude i felten. Jeg har haft det i hånden d. 10 august 2014 og synes til video er det fantastisk. Objektiv ca. 5.495.- dkr juli 2014.

Samsung NX1 nye topmodel med den stærkeste APS-C sensor på market med 28 MP (23.5 x 15.7 mm) som kan optage 4k video med 24p til 30p. Det er hurtig til serieskud med 15 fps og vejrresistent magnesium hus. Til dette kamera findes der 21 forskellige objektiver. Og er en af de første SLT kameraer der kan levere kontinuerlig autofokus sporing, som ellers er forbeholdt DSLR kameraer! Kamerahus ca. 22.499.- dkr april 2015.

Admiral, Vanessa atalanta. Lille Salby, Køge d. 2 september 2014. Fotograf; Peter Møllmann
Panasonic Lumix DMC-GH4 med klip fra filmsekvens a 3840 x 2160 pixel, 4K a 25 billeder i sek.

Fordelen ved spejlløse systemkameraer (SLT) er det kompakt-lille, og man kan skifte objektiver som på de store spejlrefleks. De kan også med adapter bruge objektiver fra spejlrefleks kameraer (DSLR). En stor fordel med de nye system-kamera er der ingen mekanisk lukker eller spejl til at lave rystelser under optagelse.

Man kan læse om hvordan de nye systemkameraer kan bruges til stacking osv. på Makrofokus.se.

5 februar 2014. Lars Andersen

__________________________________

Digital spejlrefleks-kamera (DSLR) med APS-C sensor

På trods af fremkomsten af spejlløse kameraer (SLT) i de senere år, er det europæiske markedet stadig domineret af traditionelle digitale spejlrefleks kameraer (DSLR).

DSLR står for; Digital Single Lens Reflex.

Flere selskaber laver fremragende digitale spejlreflekskameraer til at hjælpe forbrugerne med at få bedre kvalitet billeder til under 6500,- dkr. Billedkvaliteten i kategorien er generelt meget lig billige spejlløse kameraer og mellemklasse spejlløse kameraer, så de vigtigste forskelle er større greb, en mere "professionelle" udseende og, selvfølgelig det mest vigtigste er optisk søgere med prisme og spejl. De har også adgang til et langt større udvalg af kvalitets objektiver end de fleste spejlløse kamerasystemer kan tilbyde. Desværre i forhold til SLT kameraer levere DSLR kameraer langsommere fokus i liveview og ingen fokus i filmoptagelser, dog med undtagen Canon EOS 70D som kom på market i december 2013.

Asp Styltemøl, Caloptilia stigmatella (Fabricius, 1781). Kongelunden, Amager. d. 27 april 2008. Fotograf: Lars Andersen

Asp Styltemøl, Caloptilia stigmatella (Fabricius, 1781).
Kongelunden, Amager d. 27 april 2008. Fotograf: Lars Andersen
Camera: Canon 40D med 10 megapixel med APS-C sensor. Objektiv: Canon EF-S 60 mm macro. Canon 25 mm mellemring. Canon Speedlite 430EX blitz på kamera og lille billig slaveblitz brugt fra oven. ISO: 160. Lukkertid: 1/100 sek. Blænde: F/13. Eksponeringskomp.: 0 trin.

Digitale spejlrefleks (DSLR) med APS-C sensor er nok det mest anvendellige til makrofotografering, fordelen er man kan se motivet igennem en optisk søger, et stort udvalg i objektiver, større sensor end på kompaktkameraer, nemmere at bruge manuelt. Et system der kan udvides efter behov. Og det er valget for de fleste makrofotografer, når ens interesse for makrofotografering vokser med krav til kvalitet og brug ude i felten.

Langt de fleste makrofotografer bruger DSLR kameraer med APS-C sensor (22,3 x 14,9 til 23,2 x 15,4 mm / 1.6x-15x crop factor) som giver lidt mere dybdeskarphed på sensor end de profesionelle kameraer med fuldframe sensor FF (24 x 36 mm). Og så er de med APS-C sensorer billigere end fuldframe kameraer.

Det billigste digitale spejlrefleks (DSLR) kamera er Canon EOS 1200D med APS-C CMOS 18 MP (22.3 x 14.9 mm) sensor med - 1.6 crop factor, som kitsæt fås fra ca.: 2795,-dkr, et Canon 1200D kamerahus a 2295,-dkr med et Sigma 50 mm macro objektiv a ca, 2541,-dkr kan fås til ialt 4836,-dkr.

Det billigste hos Nikon er Nikon D3300 hus med APS-C CMOS 24,2 Mp (23.5 x 15.6 mm) sensor med 1.5 x crop factor. Til ca. 2895,-dkr og med et Nikon Micro-Nikkor, 40 mm F/2,8 (G AF-S DX) til 1750,-dkr bliver det ca. 4650,-dkr.

Hvis man vil have bedre kvalitet som er brugbart ude i felten, er der mange mærker at vælge imellem når det gælder digitale spejlrefleks med APS-C sensor;

Canon bedste er Canon 7D Mark II med APS-C CMOS 20 MP (22.4 x 15 mm) sensor med - 1.6 crop factor, god lysmåler, og flere gode makroobjektiver at vælge imellem. Det kom på markedet i December 2014. Canon 7D Mark II er det nye kamera som afløser for Canon 7D som makrofotografers valg i DK pga. objektivprogrammet. Biligste pris for kamerahus er ca. 12.800, -dkr.

Nikon har langt om længe kommet med en værdig afløser for deres kendte D300s fra juli 2009, her d. 5 januar 2016: Nikon D500 som er et kamera i semiprofessionelle serie, som er med APS-C CMOS 20.9 MP (23.5 x 15.7 mm) sensor med 1.5 x crop factor med low-pass filter (OLPF) med DX format. Med 153 point AF system og 4K UHD video optager. Er i samme byggekvalitet som Nikon D810 FF kamera. Biligste pris for D500 kamerahus er ca. 18.295, -dkr som kommer til marts 2016.

Pentax, har i 2015 lanceret Pentax K-3 II med sensor fra Sony. APS-C CMOS 23.35 MP (23.7 x 15.7 mm) sensor med 1.5 x crop factor. Som er deres topmodel nu, vandforseglet og advanceret autofokus i magnesium-hus. Kamerahus ca. 8495, - dkr.

Sony er på flere punkter anderledes med deres gennemsigtige spejl som giver mulighed for mere præcis autofokus og andre spændende tiltag. Her deres sidste med APS-C sensor som kom i April 2015; Sony SLT-A77 II med APS-C CMOS 24 MP (23.5 x 15.6 mm) sensor med 1.5 x crop factor. Kamerahus ca. 6795, - dkr April 2015.

Sigma har i 2012 lanceret Sigma SD1 Merrill som har deres egen 15x3 Mp Foveon X3 CMOS APS-C 46 MP (23.5 x 15.7 mm) sensor med 1.5 x crop factor, som er i en klasse for sig, tager de bedste raw af alle dslr i APS-C i område 100 -400 ISO. Kamerahus ca. 15.875,-dkr.

Kalij Pheasant, Lophura leucomelanos. Corbett National Park, Uttarankhand, Indien d. 19  februar 2011. Fotograf; Troells Melgaard

Kalij Fasan, Lophura leucomelanos ssp.: hamiltonii. Corbett National Park, Uttarankhand, Indien d. 19 februar 2011. Fotograf; Troells Melgaard
Camera: Nikon D200 med 10,2 megapixel APS-C sensor. Objektiv: Nikon 300 mm. ISO: 800. Lukkertid: 1/80 sek. Blænde: F/2,8. Eksponeringskomp.: 0 trin.

Så skal man vælge som makrofotograf? Den vigtigste faktor er dig selv, hvordan føler det nye kameraet i dine hænder? Kan du forstå hvordan det fungerer? Hvor meget vil du betale? Er der nogen af dine venner som du tager på ture med kan dele objektiver osv. De forskellige mærker er i dag så gode, at du vil få tilfredsstillende resultater uanset mærke. Det er dig og ikke kamera der laver det gode billede. 12 januar 2013. Lars Andersen

__________________________________

Digital spejlrefleks-kamera med APS-H & FF sensor

Lars Andersen, Yungas 27 january 2010. Photographer; Peter MøllmannLars Andersen, Yungas january 2010. Photographer; Peter Møllmann

Lars Andersen, Caranavi, Yungas, Bolivia januar 2010. Fotograf; Peter Møllmann

Her for de mere øvede og erfarne fotografer er der professionelle digitale spejlreflekskameraer (DSLR) med sensor APS-H (27.9 x 18.6 mm 1.3x crop factor, kun Canon) til fuldframe sensor FF (24 x 36 mm) kan klare flere uger ude i felten uden mulighed for strøm osv. De har regn og støvtætte kamerahuse og stort objektiv program, som kan tåle nogle tæsk ude i felten. Deres sensor er bedre til de høje ISO end de mindre sensor. Det vigtigste i de professionelle kameraer fra Canon & Nikon er kontinuerlig autofokus sporing (continuous autofocus tracking).

De professionelle kameraer stiller større krav til fotografen, både de tekniske & kreative sider, hvor man bruger kamera manuelt med forskellige valg af fokus metoder, lysmåling og til bracketing, hdr, panorama og timelaps. Det nytter ikke at bare køre det på auto med jpg og ikke sætter sig ind i kameraets muligheder og bruger dem. For så har man nok købt for dyrt udstyr man ikke udnytter fuldt ud!

Her er det Nikon & Canon som dominerer markedet, Sony er forholdsvis nye på markedet når det gælder fuldframe.

Caranavi, elev. 1400 m. d.  27 January 2012. Photographer: Lars Andersen

Cream-tipped Metalmark, Emesis castigata (Stichel, 1910). Caranavi, Yungas, Bolivia, 2 hours driving from Caranavi, elev. 1400 m. d. 27 January 2012. Photographer; Lars Andersen
Kamera: Canon 1D mark III med 10 megapixel APS-H sensor. Objektiv: Canon EF 100 mm macro IS. ISO: 250. Lukkertid: 1/60 sek. Blænde: F/7,1. Eksponeringskomp.: 0 trin. IS = image stabilisator i objektiv. Liveview med silent shutter brugt som indstilling i kamera håndholdt på knæ.

________________

Canon Inc.

Canon; er verdens størte producent af DSLR kameraer, og har det største program af alle. Og som bruger af Canon har jeg ikke fortrudt det en eneste gang, jeg kan kun skyde skylden på mig selv, hvis jeg ikke kan finde ud af at få gode fotos? Men jeg må da indrømme at de andre producenter også har gode kameraer på market.

I sommeren 2012 dukkede Canon 5D mark III, kamerahus ca. 19.700, - dkr. & i december 2012 Canon 6D kamerahus ca. 11.375,-dkr. Samme år kom det længe ventede Canon EOS 1D X kamerahus ca. 43.995,-dkr.

Canon har det største udvalg af objektiver der fungerer hurtig og præcis til fokussering indtil nærgrænse samt billedestabilisator der fungerer bedre end de andre i makro. Samt deres supermakro der går fra 1:1 til 5.1; MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro.

Regitze Enoksen fotograferer en Vejrandøje. Ronneby, Blekinge d. 5 juni 2015. Fotograf; Lars Andersen

Regitze Enoksen fotograferer en Vejrandøje med et Canon 1D mark III digital spejlrefleks, med objektiv Canon EF 300 mm f/4.0L IS usm. Ronneby, Blekinge, Sverige d. 5 juni 2015. Fotograf; Lars Andersen

Og en overset meget vigtig detalje for makrofotografer er, at Canon's digitale spejlrefleks i topklasse kameraer har den bedste elektronisk lukkergardin (Electronic First Curtain Shutter = EFCS)/ Silent Shutter. Denne funktion har været tilgængeligt fra Canon 1D mark III siden 2007 i liveview (dvs, at fokuserer ved brug af LCD skærmen bag på kamera). Det gode ved Silent Shutter er du undgår de små vibrationer med mekanisk lukker-åbning lige før eksponering.

I Canon 1DX, 5D mark III & 6D er der to slags silent shutter indstillinger.

Silent Shutter mode 1: er lukkerlyd kun marginal mere støjsvag, og kamera kan skyde i serier.

Silent Shutter mode 2: kan du suspendere enhver yderlig betjening af kamera efter billede er taget ved at holde udløserknappen nede. Mode 2 bruges især ved optagelser med langsom lukkerhastighed under dårlige lysforhold.

Canon 6D som kom på markedet i december 2012 er brugbart under dårlige lysforhold hvor autofokussystem med 11 punkter fungerer helt ned til - 3EV. Det er følsom nok til brug i månelys, eller i en mørk underskov hvor du presses ud i høje ISO og lav lukkerhastighed. Der er i 6D silent shutter også uden brug af liveview. For seriøse makrofotografer og biologer er det første DSLR kamera med wifi & gps indbygget.

I august 2015 ankom der to nye megapixelkameraer; Canon EOS 5DS & Canon EOS 5DS-R som begge har sensor på 50.6 megapixel, til priser fra 28,995,- dkr til 30,995.- dkr. Canon 5Ds Teardown d. 19 June 2015.

Canon ME20F-SH er et multikamera med FF sensor på 2.2M pixel, hvor den enkelt pixel er 7.5 x større end pixel på en 18.1 M pixel FF sensor. Som er vist på Canon EXPO, hvor der nu vises en video taget med dette d. 13 september 2015. Den kan filme med op til ISO 4,000, 000! Den kommer på market i december 2015.

Mejeredderkop. Sundby, Amager d. 14 december 2012. Fotograf; Lars Andersen

Mejeredderkop, Pholcus phalangioides. Sundby, Amager kl. 12:57, d. 14 december 2012. Fotograf; Lars Andersen.
Kamera; Canon 6D med 20 megapixel FF sensor, obj.: Canon EF 100 mm macro IS + Canon 25 mm mellemring.
Ledlys: Amaran ring-ledlys, samt diodelys og dagslys bagfra, på stativ.
145 skud taget med styrring fra bærbar computer med Helicon Remote, og stacket i Helicon Focus bagefter.
ISO: 800, Blænde: f/9, Lukketid: 1/125 sek. Eksponeringsk.: -0,3 trin.

________________

Canon EOS - 1D X Mark II

d. 1 februar 2016

CanonRumors d. 1 februar 2016: Det nye Canon EOS-1D X Mark II kamera er intet andet end legendariske på alle måder. At bygge videre på en arv af sofistikeret innovation, er Canon EOS-1D X Mark II lynende hurtig. Op til 14 fps * (op til 16 fps * i Live View-tilstand) kan fanges med en burst hastighed på op til 170 RAWs med CFast ™ -kort, og et forbedret 61-punkts AF-system hjælper med at levere rene, skarpe billeder hurtigt, selv i svagt lys.

Denne bemærkelsesværdige hastighed betyder hurtigere optagelse også med: 4K video (4096 x 2160 pixel) kan optages med op til 60 fps med glat AF og påfaldende klare detaljer. Kombineret med fremragende ydelse i svagt lys takket være dens kraftige sensor og udvidet ISO-område op til 409600 ISO, vil Canon EOS-1D X Mark II udfører glimrende, hurtigt og fantastisk arbejde, ligegyldigt hvornår eller hvor fotografen skyder.

Har fået indbygget GPS og WFT.

Så for en professionel makrofotograf er der meget at glæde sig til, hvis man vil forsøge nye metoder eller måder at arbejde på udi makrofotografering eller filme.

Læs mere på CanonRumors

B&H Photo February 2, 2016: Hands-on with the Canon EOS-1D X mark II

Total overdreven præsentation af det nye Canon 1D X mark II

________________

Nikon Corporation

Nikon; I sommer & efteråret 2014 dukkede de nye fuldframe som Nikon D810 kamerahus ca. 25.995,-dkr. & Nikon D750 kamerahus ca. 14.495,-dkr. I februar 2014 ankom det professionelle Nikon D4s nye topmodel. Kamerahus ca. 47.370,-dkr.

Afløseren Nikon D5 kommer til marts 2016 med 20.8 MP FF med serieskud a 12 fps med autofokus og 14 fps uden. Der vil være 4K video optager, samt touchscreen. Kamerahus ca. 54.695,-dkr.

I 2013 kom Nikon D610 som er forbedret på flere punkter i forhold til den forrige Nikon D600.

Hos Nikon får de leveret sensoren fra Sony, hvor de har understøttet sensoren med deres egne parameter, og forbedret sensoren egenskaber til Nikon specifikationer.

For tiden har Nikon & Sony de bedste sensorer til makrofotografering, og der tages fantastiske flotte macro for tiden med disse kameraer. Se bare Jimmy Lassen fantastiske billede af StjerneensianNaturephotos.dk taget med Nikons bedste kamera Nikon D3X med Nikon 105 mm macro VR.

________________

Sony Corporation

Sony som er mindre kendt hos makrofotograferne har i december 2012 kommet med Sony Alpha SLT-A99 kamerahus ca. 11.495,-dkr. Som er med 24 megapixel sensor med de bedste ISO egenskaber, som har udvidet receptoroverflade og et tyndere ledningslag for at opfange mere lys. Nok den bedst ydende sensor på markedet nogensinde. Kombineret med Sony/Carl Zeiss objektiver får man et yderst kvalificeret værktøj.

________________

Så skal man vælge som makrofotograf? Skal det være den bedste sensor, så er det Nikon eller Sony. Men går man efter hurtige autofokus, silent shutter & supermakro så er det Canon. 13 maj 2015. Lars Andersen

Asserbo Plantage. d. 5 April 2008. Fotograf: Lars Andersen.

__________________________________

Valg af objektiv

Alle de store kamera/objektiv fabrikanter fremstiller flere forskellige objektiver efter behov til enhver tænkelig situation, herunder et bredt udvalg af makroobjektiver med forskellige brændvidder.

Der er 3 grundlæggende forskellige typer af linser til rådighed; primes/fast brændvidde) - zoom og makroer. Man skal ikke vildledes til at tro at den såkaldte makro facilitet i zoomobjektiver vil give dig lige så gode resultater som et rigtig makroobjektiv. Resultaterne er dog acceptabelt for de fleste brugere, men topkvalitet skal man ikke forvente.

Ulempen ved zoomobjektiver er, at de normalt har en lille maksimal blændeåbning. Dette reducerer søgerens lysstyrke gør det sværere at komponere billeder under dårlige lysforhold. Zoomobjektiver vil aldrig fokusere så tæt på som ægte makroobjektiver. De er fine til større sommerfugle, men de fokuserer ikke tæt nok til at fotografere blåfugle og bredpander. Zoomobjektiver lider også optiske defekter såsom farveskygger og flare.

Lars Andersen ved at fotograferer en Dagpåfugleøje, Inachis io. Pinseskoven, Vestamager d. 6 oktober 2007. Fotograf: Sif LarsenLars Andersen fra Stenstrup med en 400 mm tele ved at fotograferer Blåhale. Sonnerup skov.  29 juli 2007. Fotograf: Lars Andersen

Mange nybegyndere i fotografering af sommerfugle finder det svært at nærme sig de nervøse sommerfugle, og foretrækker ofte i starten at bruge lange teler, der sætter dem til at skyde fra længere afstand. Jo større arbejdsafstand kan være en ulempe, da det begrænser dit i valg af synsvinkel. Et andet stort problem med sådanne linser er deres vægt, hvilket gør dem svære at holde stabile og nødvendiggør brugen af et stativ, da de kræver højere lukketider for ikke at få rystede skud under dårlige lysforhold. Nogle af de dyre teler har vibirationsdæmpning / images stabilisation for at kunne bruge lavere lukketider.

Makrofotograf-træf i Asserbo Plantage. Nordsjælland. d. 29 Marts 2008. Fotograf: Lars Andersen

Hvis man vil være virkelig seriøs omkring sommerfuglefotografering, især hvis man ønsker at fotografere larver, pupper, anatomiske detaljer osv., vil du havde brug for en rigtig makroobjektiv, dvs. en der vil fokusere kontinuerligt fra uendelig ned til naturlig størrelse uden at rodde med kontakter eller tilføje forsatsmakrolinse eller mellemringe.

De store fabrikanter fremstiller en række forskellige makroobjektiver til at imødekomme alle behov. Den lette og nemme makroobjektiv at bruge er i 60 - 70mm området er fint for de fleste insekter, men sommerfugle er ofte nervøse og sky, så ideelt har man brug for noget længere brændvidde. De fleste brugere vælger så makro i 90 til 105mm brændvidde.

Lars Andersen i Stoubæk Krat d. 19 Juli 2010. Fotograf; Sif LarsenJimmy Lassen i færd med at fotografere Nikkende Hullæbe, Epipactis phyllanthes. Terkelskov d. 27/7 2008. Fotograf: Lars Andersen.

De bedste makroobjektiver har intern fokusering, som holder objektivets brændvidde konstante uanset fokus afstand og gør fokuserer meget hurtigere. Disse linser har støjsvage fokus-motorer.

Skogsnätfjäril, Melitaea athalia. Loftahammar, Småland, Sverige. d. 8 Juli 2010. Fotograf: Lars Andersen

Nogle af de dyrere objektiver har også billedstabilisering , som hjælper til at reducere uskarpe billeder forårsaget af kamerarystelser. Indtil tættest nærgrænse i makro er effektivitet begrænset, men de vil stadig lade dig bruge en lidt langsommere lukkertid hvis at motivet sidder stille. Husk på at billedstabilisering kun korrigerer for kamerarystelser, og ikke for emnet bevægelse!

Hvis man overvejer at købe en af de længere brændviddder som 150mm eller 180mm makroobjektiver, vær opmærksom på at disse er meget tungere, mere vanskeligt at holde stille, og langsommere til at fokusere end de kortere objektiver. Der er tidspunkter, hvor de kan være nyttige til at fotografere sommerfugl eller guldsmede på afstand, ofte må man så bruge monopod/etbenet stativ. Men for det meste af tiden, hvis du nærmer dig dit emne omhyggeligt, bør man ikke have nogen problemer med at komme tæt nok på med en 100/105mm makro.

Orange Høsommerfugl. Kramnitse Havn på det sydlige Lolland, Danmark d. 28 august 2013. Fotograf: Lars Andersen. PS. De fløj der stadigt d. 20/10!Lars Andersen´s kamera i krig med Orange høsommerfugl, Colias croceus han. Stevns, Sydsjælland, Danmark 6 august 2009. Fotograf: Troells Melgaard

Kortere brændvidder som en 24 mm vidvinkel makro er kun hvis det er muligt at komme helt tæt på sommerfuglen, som hvis den sidder og sover, eller hvis den flyver, hvor man jagter den i løb bagfra.

Jimmy Lassen er ved at fotografere Hjertebladet Fliglæbe, Neottia cordata. Hornbæk plantage, Nordsjælland. d. 17 Maj 2008. Fotograf: Lars Andersen

Jimmy Lassen ved at fotografere Hjertebladet Fliglæbe, Neottia cordata. Hornbæk Plantage, Nordsjælland d. 17 Maj 2008.
Udstyr; Nikon D2x med objektiv vendt med omvenderring + mellemring mont. Fotograf: Lars Andersen

__________________________________

Makroobjektiver + andre objektiver + mellemringe til Canon EOS DSLR-kameraer som Lars Andersen bruger.

Sigma 24 mm f/1.8 EX DG macro, 1:2,7;

Marts 2008; Købte jeg i marts 2008, 2009 0g er nu på tredje objektiv i 2012, den bruger jeg til landskaber og makro hvor sommerfugl skal ses i miljøet, eller flyveskud hvor jeg løber efter sommerfuglen. Dens autofokus er langsom, og den er sart, er nu på min tredje Sigma 24 mm for desværre ved stød knækker den for nemt fra hinanden. Har også druknet den flere gange i Bolivia, er ikke vandtæt. Men der findes ingen vidvinkler der kan gå så tæt på for tiden som denne, og så er den lysstærk f/1,8! Pris ca. 4100,- dkr. Lanceret i august 2006.

Canon EF 50 mm f/2.5 compact macro, 1:2;

Februar 2005; købte jeg et Canon 20D kamera og et Canon 50 mm makro 1: 2 til som jeg brugte meget i starten. Desværre kunne jeg ikke komme tæt nok på blåfugle. Det tegner godt uden farvestøj og cromatic aberrationer, og kan sidde på alle mine DSLR Canon EOS huse. Minusser; støjer i fokus med external fokussering, er ikke vandtæt. Er lavet siden 1987. Pris ca. 2400,- dkr. Lanceret i december 1987.

Canon EF-S 60 mm f/2.8 macro usm, 1:1;

April 2005; købte jeg et Canon EF-S 60 mm macro 1:1 som passer til Canon med 1,6 crop sensor. Det er med internal fokus, arbejder hurtig og god billedekvalitet, brugte det for alvor i Bolivia januar 2006 hvor det kunne klare de regnfulde dage. Det eneste problem jeg havde var at 20D'eren stod af når det var for varmt med error i display. Havde det også med i Bolivia 2007, 2008 og 2009. I Lapland 2007 og 2008.

Det er nok den makro jeg har brugt mest, kan også bruge det på 1D mark III med 25 mm mellemring monteret. Pris ca. 3100,- dkr. Lanceret i marts 2005.

Canon MP-E 65 mm f/2.8 macro, 1:1 - 5:1;

Super makro der går fra 1.1 ind til 5:1 altså 5x forstørrelse fra sensor, er den eneste af sin slags som de andre firmaer ikke har i sin sortiment! Tegner fantastisk, og åbenbarer en macroverden som man ellers kun med bælg og microlinser har adgang til. Prisen er for tiden ca. 8200,- dkr. Og hvis man vil fotograferer under 1:1 ude i felten, er det den eneste seriøse løsning der findes som kun Canon EOS og Sony NEX 7 med en Metabones adapter kan bruge Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro til stor ærgelse for brugere af andre mærker. Lanceret i september 1999.

Canon EF 100 mm f/2.8 macro usm, 1:1;

Januar 2009; fik jeg lov til at låne Canon 100 mm macro med i stedet til Bolivia januar 2009, den tegner mindre skarp end Sigmaen, men den er bygget som en tank med internal fokus som er hurtig præcis og kan holde til vejr og vind under vanskelige forhold. Så at den ikke tegner så skarp som Sigma gør intet, når Sigmaen står af under dårlig vejr. Pris ca. 4400,- dkr. Lanceret i marts 2000.

Canon EF 100 mm f/2.8L macro IS usm, 1:1;

April 2010; Da jeg fra flere hørte hvor god den nye macro fra Canon er, som er den første makro med IS / images stabilisator = billedestabilisator der virker i makro! Samt at glasset er ultra skarp, var beslutningen ikke svær, den skulle jeg simpelthen eje, købte den i april 2010 og siden har den være med over alt i Sverige 2010, 2011 og 2012. Portugal 2011 og Bolivia 2012. Den er bygget som en tank og kan tåle masser af vand uden den står af. Den er arbejdshesten til sommerfuglefotografering på Canon 1D mark III. Selv på Canon EOS 6D med 20 m pixel tegner det fint. Og til manuel fokus køre fokusring dæmpet og precis, er god til stacking med serieskud. 12 januar 2013. Pris ca. 6500,- dkr. Lanceret i oktober 2009. Se anmeldelse af Canon EF 100 mm macro IS dpreview.

Sigma 105 mm f/2.8 EX DG macro, 1:1;

Februar 2008; købte jeg et Canon 1D mark III og dertil skulle jeg havde en ny makro, Canon 100 mm usm var udsolgt flere steder, eller var for dyr? Så valget faldt på en Sigma 105 mm makro som jeg købte i april 2008. Det første jeg bemærkede i forhold til min Canon 60 mm makro, var det var med external fokus som arbejder langsomt og upræcis, så ofte brugte jeg det manuelt. Glasset er godt og skarp. Havde det med i Lapland i 2008 hvor det klarede sig fint, desværre var der flere af de sky sommerfugle jeg ikke nåede at få i fokus, øv. I Bolivia januar 2010 opdagede jeg at Sigmaen tog vand ind i når jeg brugte det i fugtig vejr, så ofte kunne jeg ikke fotograferer, og måtte bruge min Canon 300 mm 4L, IS i stedet til sommerfuglefotografering. Pris ca. 3800,- dkr. Lanceret i juni 2004.

Canon EF 180 mm f/3.5L macro usm, 1:1;

Juni 2007; fik lov til at låne den en uges tid. Tegner godt, men svær at holde stille. Ofte måtte jeg sande at uden stativ var den ikke brugbar. Til aktionskud kræver det høje ISO og godt med sol. Lanceret i april 1996. Pris ca. 11.000,-dkr.

Canon EF 300 mm f/4.0L IS usm;

August 2007; 300 mm købte jeg som brugt i august 2007, og bruger den til sky sommerfugle, den tegner nogenlunde med internal fokus som arbejder ultra hurtig. Den har nærgrænse på 1,5 m fra sensor, og jeg bruger den ofte i kombination med 25 mm mellemring hvor nærgrænsen er 98 cm fra sensor. Hvor jeg kan komme tæt på de sky noctuider i Lapland eller de sky Preponaer i Bolivia hvor den har været med i 2008, 2009, 2010 og 2012. Er vandtæt. Minusser; cromatic abberation og farvestøj, glasset er ikke helt i top. Pris ca. 10.500,- dkr. Lanceret i marts 1997.

Canon EF 25 mm mellemring; Pris ca. 1200,- dkr.

__________________________________

Andre makroobjektiver til Canon

Carl Zeiss 50 mm f/2.0 makro-planar T* ZE, 1:2;

Januar 2010; det skarpeste glas med manuel fokus, arbejder med godt resultat fra åben blænde. Pris ca. 8.500,- dkr.

Carl Zeiss 100 mm f/2.0 makro-planar T* ZE, 1:2;

Januar 2010; det skarpeste glas med manuel fokus, arbejder med godt resultat fra åben blænde. Anmeldelse. Til Nikon hedder den; Carl Zeiss 100 mm f/2.0 Makro-Planar T* ZF2. Pris ca. 12.120,- dkr.

Venus Optics 60mm objektiv f/2.8

Januar 2015; Anhui ChangGeng Optical Technology Company Limited, en ny kinesisk objektiv producent, har lanceret en Venus Optics 60mm objektiv f / 2.8 med manuel fokus. De fortæller at den kan levere fra uendelig til 2x forstørrelse til ultra makrofotografering. Objektivet er designet til at bruges på både full frame og APS-C sensorer kameraer som: Canon EF, Nikon F, Sony Alpha & Pentax K. Fotos og video kan ses på Venuslens.

Tamron SP AF 60 mm F/2.0 Di II LD macro, 1:1;

December 2012; En nyhed i oktober 2012, er en makro som starter fra blænde f/2.0! Det ser ud som det bedste valg til Canon, Nikon med indbygget AF motor, Sony kameraer. Objektivet er designet til kameraer med APS-C sensor. Prisen er for tiden ca. 3000,- dkr.

Tamron SP 90 mm F/2.8 Di macro USD macro, 1:1;

December 2012; Det ser ud som det bedste valg til Sony kamera som har indbygget billedestabilisator, så er der ikke behov for dette i objektiv! Prisen er for tiden ca. 3300,- dkr.

Tamron SP 90 mm F/2.8 Di macro VC USD macro, 1:1 (F004);

Oktober 2012; En nyhed er afløseren for den legendariske SP 90 mm F/2.8 Di macro, som er med billedestabilisator som de kalder VC = vibration compensation og med ultrasonic focus for lydløs fokusering. gode glas og internal fokus, til alle Canon & Nikon kameraer, er den bedste telemakro for tiden. Pris ca. 3225,- dkr.

Tamron SP 90 mm F/2.8 Di macro VC USD macro, 1:1;

Februar 2016; Der kommer en ny makro med bedre VC & USD funktioner. Læs mer om den her.

Tokina AF 100 mm F/2.8 AT-X Pro D macro, 1:1;

December 2006; til alle Nikon & Canon dslr kameraer. Tokina er ikke et videre kendt mærke, som er grundlagt af en gruppe Nikon ingeniører i Japan der besluttede at koncentrere sig om høj-kvalitets objektiver. Til kamera med APS-C sensor vil brændvidde blive 150-160 mm. Pris ca. 3500,- dkr.

Sigma 50 mm f/2.8 EX DG macro, 1:1;

Oktober 2012; den billigste makro til alle Sigma, Nikon (ikke kompetibel til D40, D40x, D60, D3000-3200 & D5000-5200), Canon, Sony & Pentax dslr kameraer. Pris ca. 2400,- dkr.

Sigma 70 mm f/2.8 EX DG macro, 1:1;

Oktober 2012; til alle Sigma, Nikon (ikke kompetibel til D40, D40x, D60, D3000-3200 & D5000-5200), Canon, Sony & Pentax dslr kameraer. Til kamera med APS-C sensor vil brændvidde blive 105 mm. Pris ca. 3400,- dkr.

Sigma 105 mm f/2.8 EX DG OS HSM macro, 1:1;

Oktober 2012; til alle Sigma, Nikon som ikke har aperture ring, Canon, Sony & Pentax dslr kameraer. Til kamera med APS-C sensor vil brændvidde blive 150 mm. Pris ca. 5500,- dkr.

Sigma APO macro 150 mm f/2.8 EX DG OS HSM, 1:1;

Oktober 2012; til alle Sigma, Nikon, Canon, Sony & Pentax dslr kameraer. Har billedestabilisator som Sigma kalder OS = optical stabilization. Til kamera med APS-C sensor vil brændvidde blive 225 mm. Pris ca. 12.100,- dkr.

Sigma APO macro 180 mm f/2.8 EX DG OS HSM, 1:1;

November 2012; En ny makro fra Sigma med god glas med hurtig fokus og 1:1 makro! Har billedestabilisator som Sigma kalder OS = optical stabilization. Til kamera med APS-C sensor vil brændvidde blive 260 mm. Har fået fantastiske gode anmeldelser! Pris ca. 12.400,- dkr.

__________________________________

Fra en anden planet:
Venus LAOWA 15 mm F4 Vidvinkel Macro shift.

d. 13 March - 2016

LAOWA 15mm linse er en af de vildeste vidvinkel fuld-frame makro-objektiver til at tilbyde en fuld 1: 1 forstørrelse forhold (hvilket betyder, at objektet i fokus forventes på faktiske størrelse på filmen eller sensoren). Ganske vist kan man kun opnå forstørrelse når objektet er 0,2 inches (4,7 mm) fra den temmelig store forlinse, det betyder at man må acceptere lyset bagfra på motivet.

Objektivet leveres med en skiftende objektivfatning, der giver mulighed for perspektivkorrektion ved at justere cirklens centrum billede på filmen eller sensoren. Rækkevidde af shift justering er 6mm fra centrum enten op eller ned. Prisen i udlandet er £325 / $499.

Nikon F / Canon EF / Sony Alpha / Pentax K / Sony FE montering- + USD 20 for en ekstra adapter til brug i Sony NEX / FX / M43-kameraer

Læs mere på: www.venuslens.net

__________________________________

Makroobjektiver til Nikon

AF Micro-Nikkor 60mm f/2.8D

Den mest kompakte Micro-Nikkor – muliggør næroptagelser i 1:1 og anbefales til for eksempel maskindele, frimærker eller andre genstande. Objektivet kan også bruges som standardobjektiv, hvis den ekstreme lysstyrke på 1.4 eller 1.8 ikke er nødvendig.

AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED

Populært 60 mm makroobjektiv med et gengivelsesforhold på 1:1 og beregnet til brug med Nikons digitale spejlreflekskameraer i FX- og DX-format. Med lydløs fokusmotor og internal fokussering. Optikken, der er af utrolig høj kvalitet, giver enestående nærbilleder og betyder, at objektivet er et reelt alternativ til andre universalobjektiver.

AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED AF-S VR 105 f/2.8G IF-ED

Giver fordelene ved vibrations reduktion (VR) til makrofotograferingen. Objektivet har højopløsnings kvalitet glas, fine optiske specifikationer til digital og 35mm film format SLR kamera og gør brug af Nikons andengenerations vibration reduktions system (VR II), som muliggør fleksibel håndholdt fotografering med stabilisering af billedet, der svarer til, at du fotograferer med 4 gange hurtigere lukkertid, dog ikke helt inde i forhold 1:1. Med lydløs fokusmotor og internal fokussering. Der er dog farvestøj uden for fokus, som Nikon i næste generation makro objektiver i 105 mm burde få løst.

Der findes flere Nikon makroobjektiver samt et bredt udvalg af makroer fra Carl Zeiss, Sigma, Tamrom & Tokina til Nikon.

Tamron SP 90 mm F/2.8 Di macro VC USD macro, 1:1 (F004);

Oktober 2012; En nyhed er afløseren for den legendariske SP 90 mm F/2.8 Di macro, som er med billedestabilisator som de kalder VC = vibration compensation og med ultrasonic focus for lydløs fokusering. gode glas og internal fokus, til alle Canon & Nikon kameraer, er den bedste telemakro for tiden. Pris ca. 3225,- dkr.

Tamron SP 90 mm F/2.8 Di macro VC USD macro, 1:1;

Februar 2016; Der kommer en ny makro med bedre VC & USD funktioner. Læs mer om den her.

__________________________________

Digitale mellemformat-kamera

Så er der digitale kameraer med større sensor som bruges især til modelfotografering og landskabsfotografering til plakatbrug og større printformat. De kan også bruges til insektfotografering, men jeg har kun lidt erfaringer med disse, udover jeg engang så Jens Otto bruge et Hasselblad med Leaf bagstykke ude i Raadvad til frostmålerfotografering.

Phase One som er et dansk firma har i Januar 2014 lanceret et nyt IQ250 bagstykke med verdens første mellemformat CMOS-sensor, som er 44 x 33 mm på 50 MP. 68 % større end 36 x 24 mm FF sensor, med liveview - touchscreen & movie. Med kamerahus+bagstykke+makro ca. 304.299,- dkr.

Phase One XF medium format kamea system er lanceret d. 2 juni 2015, som har et nyt AF system og touchscreen.

Leica har for nogle år siden lavet et DSLR mellemformat der kan bruges til aktion makro; Leica S2 med CCD sensor på 37.5 Mp, 45x30 mm, med et Leica APO-Macro-Summarit-S 120 MM F/2.5 (CS) vil man kunne tage topkvalitet makro. Ca. 200.000, - dkr..

Det billigste digitale mellemformat kamera er Pentax 645D som ligger i pris omkring 100.000,- dkr.

Jeg har tilbage i 1988 lånt et Hasselblad med prismesøger og makroobjektiv for at se om det er anvendelig ude i naturen til makrofotografering, det var ikke til aktionfotos, men holddaop hvor man kunne se nået på filmen bagefter som dengang var 60 x 60 mm. 12 januar 2013. Lars Andersen

__________________________________

Phase One introducerer A-series 100MP kamera system.

d. 3 Februar - 2016

KØBENHAVN, d. 3. februar, 2016; det danske firma Phase One introducerede i dag A-serien IQ3 100MP medium format kamera system. I samarbejde i mellem det schweisiske ALPA & danske Phase One er stolte over at tilbyde denne yderst integreret og speciale kalibreret, præcision kamera system - som er skabt for at imødekomme behovene hos verdens mest krævende fine kunst, mode & landskabsfotografer.

A-serien IQ3 100MP supporter eksisterende Phase One A-serie modeller (A-serien IQ3 50MP, A-serie IQ3 60MP & A-serie IQ3 80MP) som tilbyder både præcision integration med ALPA platform og fuldstændig kompatibilitet med Phase One XF kamerasystem.

Baseret på ALPA 12TC spejlløse kamerahus, vil alle specielt kalibreret Phase One mellemformat IQ3 A-serien digitale bagstykker tilbyde hidtil uset kvalitet og integration. Hver model leveres med 35mm Rodenstock Alpar linse. To valgfrie objektiver er tilgængelige, herunder den ultra-wide 23mm, og all-round 70mm, ALPA HR Alpagon - begge tilbyder perfekt kant-til-kant skarphed og evnen til at løse full frame medium format sensorer.

Eksklusivt til Phase One A-serie-system vil fabrikken konfigureret i-kamera linse kalibreringer (FLC), hvilket gør behovet for at oprette og anvende farvestik korrektion profiler (LCCs) valgfri. Man kan simpelthen vedhæfte en A-serie linse og begynde at skyde.

Det er ikke billigt, hele sættet starter fra 380.000 dkr med moms.

__________________________________

Hvorfor fotografer bruger Medium Format kameras?

d. 1 December - 2015

I denne video forklarer Karl Taylor årsagerne til at Medium Format kameraer er det nødvendige værktøj for mange professionelle fotografers workflow. Karl afslører også et par fif undervejs for klart at vise Medium Format kamera's fordele. Denne video er bestilt af Hasselblad for at forklare forskellene mellem medium format og de mindre format dslr kameraer, og hvorfor medium kameraer er det foretrukne valg blandt mange af verdens top professionelle fotografer.

__________________________________

Digitale video-kameraer HD

Butterflies from Yungas January 2012, film by Peter Møllmann

Så er der digitale videokameraer med FUll-HD i 1920 x 1080. Der er flere der kan anbefales, et som jeg kender lidt til er; Panasonic HDC-SD700 som Peter Møllmann ejer, det koster omkring 8000,-dkr. Som også levere pæne stills.

Prepona deiphile xenagoras. Caranavi d. 18 january 2013. Photographer, Peter Møllmann

Prepona deiphile xenagoras ( Hewitson, 1875).
Caranavi, Valley of Yungas, Bolivia d 17 january 2013. Photographer; Peter Møllman.
Camera; Panasonic HDC-SD700 er Panasonic digital videokamera full HD topmodel.

I 2014 er er der kommet små digitale videokameraer som kan optage i 4K; Sony FDR-AX100E med en cmos sensor 14.2 MB med video på 4K i 3840 x 2160 & stilbilleder på 5968 x 3352 pixel. Koster ca. 17.800,- dkr.

__________________________________

Pro Digitale video-kamera HD til 4K - 6K

Camberwell Beauty in Pinseskoven, Denmark 8th August 2014. Photographer; Lars AndersenCamberwell Beauty in Pinseskoven, Denmark 8th August 2014. Photographer; Lars Andersen

Nigel Marven som er ret kendt for sine levende til tider lidt dramatiske fortællinger fra naturen besøgte Pinseskoven på Amager for med sit filmhold at filme Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Udstyr: Panasonic AJ-D910WBE DVCPRO50 Camera/Recorder PAL med Canon broadcast lens. Lars Andersen (The official site; "Nigel Marven"). Pinseskoven, Vestamager d. 8 August 2014. Fotofgraf; Lars Andersen

Så er der professionelle digitale videokameraer med video i HD til over 4K til 6K. F.eks. Canon er gået ind i dette markede, her Canon EOS-1D C som optager i 4K (4096 x 2160 pixel). Prisen på sådan et monster løber op i 78.000,-dkr, det kamera henvender sig til de mere professionelle. Og der findes langt dyre kameraer endnu, det er ikke et markede jeg ved nået om.

__________________________________

RED Epic Dragon review on DxoMark

Første kamera der bryder 100 point barriere på DxOMark sensor score!

d. 4 marts 2014

I de forløbne år har DxOMark tests og scoringer fastsat et numerisk mål for kameraers raw billedkvalitet. DxOMark tester følges af mange der gerne vil se hvor deres kamera's sensor er placeret i kvalitet i forhold til andre.

Nu er der en ny mester i DxOMark Sensor score, og mest overraskende er det første kamera som bryder 100-point grænsen! Det er ikke et fullframe Bayer 14-bit CMOS a 36 MP (36 x 24 mm) med 7424 x 4924 pixel model D800 fra Nikon eller Sony?

Men RED Epic Dragon filmkamera med en lidt mindre Bayer 16-bit CMOS APS-H sensor a 19 MP ( 30.7 x 15.8 mm) med 6K video a 6144 x 3160 pixel.

Hvordan er det lykkedes RED at opnå disse resultater? Hvad der virkelig er interessant, er ikke så meget hvad RED Epic Dragon sensor scorer, men hvordan det blev opnået. DxOMark indeholder en detaljeret analyse af dataene i et usædvanligt omfattende gennemgang (klik på linket for at læse det).

Men kort sagt kan sensor vise bemærkelsesværdig lav læsestøj (low read noise). Dette resulterer i rekord score for både dynamisk område på 16,5 - 14,8 EV og farvedybde på 26,5 bits hhv. Og det placerer RED Epic Dragon med 101 point, 6 point foran den tidligere mester; Nikon D800 som byder 14,4 Ev dynamisk område og 25.3 bits farvedybde til at give Nikon en DxOMark sensor score på 95 point.

Epic Dragons lidt mindre sensor ( 30.7 x 15.8 mm) betyder, at det ikke præsterer helt så godt lav-lys (lowlight) ISO, hvor det er placeret som nr 10 i den samlede stilling på DxOMark.

Så hvad betyder alt dette for manden på gaden? I betragtning af at RED primært er et film kamera og koster 29,000 dollars for kamerahus alene (med masser af nødvendige tilbehør for at lave et fuldt funktionel video setup). At der i fremtiden stadig er masser af plads til forbedringer på de mindre mest brugte konventionelle Bayer 14-bit CMOS APS-C sensor (22,3 x 14,9 mm) 1.6x crop factor.

Det er sikkert at der kommer kameraer fra de andre firmaer med lignende sensor. For RED har bevist at potentialet er der. For fotografer, der kræver stadigt forbedret teknisk kvalitet fra deres RAW-filer, kan der kun være noget at se frem til.

Og så lige en advarsel til DxOMark resultater - test data er ikke blevet analyseret på nøjagtig samme måde, fordi RED egenudviklede Redcode format ikke giver direkte adgang til de data som Bayer sensor laver.

Red Digital Cinema manufactur of 4K and 6K.

__________________________________

Storformatkameraer: EBONY

EBONY SV45TE storformat kamera med Emil Ryge & Paul Maslen i baggrunden. Amager Fælled bmx banen d. 21 januar 2015. Fotograf.; Lars AndersenEBONY SV45TE storformat kamera. Amager Fælled bmx banen d. 21 januar 2015. Fotograf.; Lars Andersen

EBONY SV45TE storformat kamera med Emil Ryge & Paul Maslen i baggrunden. Amager Fælled bmx banen d. 21 januar 2015. Fotograf; Lars Andersen

Ebony kameraer er almindeligt anerkendt som verdens fineste professionelle flat-bed view kameraer.

Designet af Hiromi Sakanashi, en af Japans førende storformat fotografer, disse unikke kameraer er kompakte og lette nok til at blive brugt til markarbejde, med en række bevægelser, der udfordrer selv de bedste monorail kameraer, alligevel bevare den karakteristiske skønhed, karakter og håndværk af traditionelle træ flat-bed view kameraer.

Ebony laver et komplet udvalg af storformat og ultra-large-format (ULF) kameraer, fra 6x9cm til 20x24 ".

Ebony legendariske folde kamera design. EBONY SV45TE er flot udformet fra kvartal-savet sandeltræ ibenholt kernetræ, en af naturens hårdeste, stærkeste og mest stabile byggematerialer. Det ekstremt tæt og ligeåret træ er ældet i over 20 år, før det skæres, og afsluttede med et superbenzin olie for at bevare sin unikke naturlige glans. Som med alle Ebony kameraer, er metaldele på SV45TE af massivt titanium - hårdere, stærkere og lettere end rustfrit stål.

Shit Island af Emil Ryge landskabsfotograf

__________________________________

Kryb & Kravl

d. 20 marts 2014

Pinseskoven, Vestamager d. 20 Marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Tonny Nybirk fra Kryb & Kravl filmer den Østlig Takvinge. Pinseskoven, Amager d. 20 Marts 2014. Fotograf: Lars Andersen

Kryb & Kravl er en programserie på 24 afsnit á 28 minutter.

Serien produceres af Utopia Film med Morten Top-Jensen som vært og tilrettelægger og Tonny Nybirk som fotograf og klipper. De 24 programmer vises fra midt i august 2014 og man kan se dem på fem af TV2´s regioner – det er TV 2/Bornholm, TV2 Øst, TV Syd, TV Midt/Vest og TV2 Nord.

__________________________________

__________________________________

Vincent Laforet Blog

__________________________________

Turn your Canon DSLR into a beast with Magic Lantern!

d. 23 january 2014

Magic Lantern har længe været en favorit til at "frigøre" funktionerne i Canon-kameraer, til det vi ville ønske de havde. Senest har Magic Lantern lavet programmer til at udvide det dynamiske område hvad vi kan få ud af sensoren.

Det betyder, at for eksempel på Canon 5D mark III, at iso 800 med Magic Lantern har mere dynamiske område end ISO 100 med Canon: -> ... og ved høj iso, får du 7% mere dymanisk område end før, det er ikke noget at kimse af.

Normal har Nikon et bedre dynamisk område end Canon, men dette program overhaler Canon så Nikon;
Nikon D800 @ 6400 = ~ 8.3 ev. &
Canon 5D3 @ 6400 = ~ 9,4 ev. Ifølge sensorgen.info.

Canon 6D bør tilføje en anden 2/3 stop (når koden er tilpasset til det) gør gode ol 'Canon til den mest overlegne sensor til svagt lys med høj kontrast skydning.

Da dette er en ny softwareopdatering ville jeg anbefale dig videre med forsigtighed, men disse er spændende resultater for både stillbilleder og video optagelse!

Som rapporteret på Planet 5D: http://blog.planet5d.com/...

Her link til Magic Lantern; http://www.magiclantern.f...

Turn your DSLR into a beast with Magic Lantern:
http://hdrphotographer.bl...

__________________________________

Lille Frostmåler fotograferet med ledringlys. Sundby, Amager d. 26 November 2012. Fotograf; Lars Andersen

Lille Frostmåler, Operophtera brumata, han fotograferet med ledringlys.
Sundby, Amager d. 26 November 2012. Fotograf; Lars Andersen
Canon 1D mark III med Canon EF-S 60 mm macro + Canon 25 mm mellemring og Amaran ledringlys.

Canon 1D mark III med makroobjektiv med mellemring, samt flash og flashledlys monteret november 2012. Fotograf; Lars AndersenCanon 1D mark III med makroobjektiv med mellemring, samt flash og flashledlys monteret november 2012. Fotograf; Lars Andersen

Her en opsætning af kamera med flash, makro, mellemring og ringledlys/ringflash som skal prøves til foråret på aftenture efter natsværmere på sukkerlokning og lyslokning, kan også bruges til de små insekter på alle tider af døgnet..

Kamera; Canon 1D mark III med sensor 1,3 X crop, 28,1 x 18.7 str.
Objektiv;
Canon EFS 60 mm macro + Canon 25 mm mellemring.
Flash:
Canon Speedlite 430EX og Amaran ringflash /ringledlys

Arbejds område fra 161 mm til 16 mm på sensorplan! ca, 1:4,5 til 1,8:1

afstand fra dyr til sensor i 161 mm ca; 28,5 cm

afstand fra dyr til sensor i 16 mm ca; 20,5 cm.

__________________________________

Mit andet forsøg med makrofotografering i 5:1 x med stacking.

21 Marts 2013

Tæppeklanner, Anthrenus verbasci. Sundby, Amager d. 21 marts 2013. Fotograf; Lars Andersen

Tæppeklanner, Anthrenus verbasci. Sundby, Amager d. 21 marts 2013. Fotograf; Lars Andersen

Her har jeg taget 47 supermakro i dagslys fra venstre med diodelys forfra til at opbløde skyggerne. Kameraet håndholdt, hvor front af objektiv med ringlys støtter med finger på underlag imens jeg vipper udstyret tættere på under serie-skud. Selve billen er 2,6 mm!

Kamera; Canon 6D, Objektiv; Canon MP-E 65 mm. Amaran LED Ring flash+ dagslys.
ISO; 1000, Blænde; f/6.3, Lukketid, 1/40 sek. Eskpk.; -0,3 trin
47 skud stacket i Helicon Focus.

Canon 6D med Canon MP-E 65 mm med Canon 25 mm mellemring og Aperture Amaran Ledringflash.Canon 1D mark III med MP-E 65 mm med 25 mm mellemring. Canon Speedlite 430 EX flash kombineret med Aperture Amaran ledringflash med håndtag. Her kan det spasere derudad med 1.3 crop endnu tættere på. Her er der mere lys med flash support så at iso og blænde bliver bedre end forrige opstilling til stacking.

Kamera; Canon 6D,
Objektiv; Canon MP-E 65 mm
med Canon 25 mm mellemring.
Amaran LED Ring flash+ dagslys.

__________________________________

Mit tredie forsøg med makrofotografering i 5:1 x med stacking.

22 Marts 2013

Tæppeklanner, Anthrenus verbasci. Sundby, Amager d. 22 marts 2013. Fotograf; Lars Andersen

Tæppeklanner, Anthrenus verbasci. Sundby, Amager d. 22 marts 2013. Fotograf; Lars Andersen

Her har jeg taget 36 supermakro i dagslys fra højre med diodelys forfra til at opbløde skyggerne. Kameraet håndholdt, hvor front af objektiv med ringlys støtter med finger på underlag imens jeg vipper udstyret tættere på under serie-skud. Selve billen er 2,6 mm!

Kamera; Canon 1D mark III, Objektiv; Canon MP-E 65 mm. Amaran LED Ring flash+ dagslys.
ISO; 800, Blænde; f/6.3, Lukketid, 1/30 sek. Eskpk.; -0,3 trin
36 skud stacket i Helicon Focus.

__________________________________

MIOPS

d. 14 july 2014

Gør det muligt at fotograferer lyn, kugler, kolibrier, hdr, timelaps med laser/lydstyret udløser til dit DSLR kamera med Bluetooth over Smartphone. Ca. pris: US $189!

__________________________________

Her vigtige sider at studerer før man køber sit digitale kamera!

Canon
Edbpriser.dk
DPREVIEW
Digital Outback Photo
DxOMark
Fuji
Goecker.dk
Lectures on Digital Photography
Makrofokus.se
Naturephotos.dk
Nikon
Photografica.dk
Sony

  __________________________________

The butterflies photographer Lars Andersen. On the old railroad between Coroico and Coripata,Yungas. d. 24  February 2008. Photographer: Prem Roy

Her gode råd om hvordan man som makrofotograf fotografere sommerfugle!

Når man så har det rigtige udstyr kan jagten begynde! Man vil finde ud at det faktisk kan være temmelig vanskelig at bare få et enkelt foto! Så her er et par gode råd!:

Når man begynder at makrofotografere, vil man finde ud at dybdeskarpheden er inde for 2-5 mm! Så det er en god ide at man øver sig lidt, før man tager ud i marken med forventningen at nu får man sit bedste sommerfuglefoto, man kan godt blive skuffet over resultatet, det er ikke kun kameraet der gør det!

Hvis man skal lykkes! Er der flere parameter der skal passe sammen:        

Den bedste sæson for at se og fotograferer sommerfugle er fra April til September i Danmark, der finder man de fleste og flotte Dagsommerfugle.

Midt på en solrig dag kan det være frustrerende at rende efter blåfugle og randøjer, som drøner rundt, slås mod hinanden og ganske kort tid på blomsten. Og man er ved at gå til i bar frustration over manglende succes! Om morgenen eller sidst på eftermiddag og hvis en sky går for solen, er dagsommerfuglene mere rolige, enten på blomst eller siddende og sole sig. En overskyet dag er ikke så tosset, dog ser man færre sommerfugle, men de er rolige og nemme at gå til som fotograf.

Man skal huske at det som skræmmer sommerfugle er pludselige bevægelser, at ens skygge og højlydt tale er nok til at sommerfuglen stikker af. Så husk tålmodighed, langsomme bevægelser, Og ingen snak!  Man skal gå roligt frem på sporet og se godt efter, selv lige foran en kan en stor Iris pludselig flyve op fra stien, hvor den ellers har siddet og sole sig! Man skal også huske på at mange dagsommerfugle er vel kamufleret når de klapper vingerne sammen, se bare Sandrandøje

Hvis det blæser, er det nærmest umuligt at fokusere skarp på motivet. De sværeste dagsommerfugle er randøjer, bare kliklyden fra kameraet er nok til de stikker af! Man kan også jagte i flere timer efter høsommerfugle, da de besøger blomsten i kort tid, man når aldrig tæt nok på.

Der ses flere eksempler på nødløsninger, som den mest pinlige er! "En død sommerfugl på nål sat på en blomst" Her et eksempel fra en hjemmeside: Butterflies of Costa Rica: en død sommerfugl. Juhuu et sommerfuglefoto! Forkert! Om igen. Det kan de gøre bedre! Det er for øvrigt et godt projekt de folk har, respekt for det. Bedøvede og døde sommerfugle arrangeret er også misvisende. Hvis man som seriøs makrofotograf vælger at vise en død sommerfugl, skal det skrives i kommentar.

Så god fornøjelse med din nye hobby! 

God jagt Lars Andersen d. 15 februar 2004

__________________________________

Optagelse indstillinger & billedebehandling

se fotoredigering

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Et billede taget i jpg med auto indstilinger. Blænde er for åbent med hurtig lukketid. ISO er ofte for høj da den står i auto, så farver forsvinder & kontrast er for hård. Lysmåling vil ofte når der måles på mørke områder lave billede for lyst, og når man bare kører det hele på auto har man ingen kontrol over lysmåling. Typiske begynderfejl, det må være kvaliteten af kamera der ikke er godt nok, tror man? Man overvejer at fortryde køb af kamera!

__________________________________

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Det er ikke til at tro det er det samme kamera og fotograf der har lavet dette billede som det første der bliver vist? Læs mere på; fotoredigering

__________________________________

Canon EOS-1D Mark III. Det første seriøse digitale vildmarkskamera. d. 13-09-2008

Verdens første seriøse digitale vildmarkskamera, hvor man ikke behøver at tænke på batteriets levetid, selv efter 8 dages normal brug oppe i Lapland, var der stadig 48% power tilbage på batteriet. Det kan tåle regn og snavs, man kan sparke bold med det, bruge det som anker, hvis man træder igennem højmosen osv.

En ting ved at havde et proffesionelt kamerahus er knappernes logiske placering ved hurtig brug. Når man vil ændre iso, blænde og lukketider. Fokusfunktioner og kvalitets osv.

Det eneste jeg kan klage over, er den høje vægt på over 1300 gram, og den lave opløsning på LCD skærmen!
Der er lige et dæksel på venstre side der kan skrues af, det kan desværre forsvinde under brug. Det er irriterende at de ikke har en bedre løsning der!

Her nogle af de tekniske specifikationer for Canon 1D Mark III:

1. Verdens hurtigste AF DSLR med 10 fps kontinurlig skudserie i enkeltskud AF eller AL Servo AF.
2. Maximum burst (JPEG Large, kompression kval. 8) ca. 110 skud; RAW, ca 30 skud!
3. ISO 100-3200 med ISO udvidelse, L=50, H=6400
4. 14-bit A/D konvention for fin gradation.
5. Live View i kamera og i fjernkontrol, trådløs eller kabel.
6. 45 punkt areal AF sensor med 19 højpression, tværkryds punkt (f/2.8 kompentibel). 26 Standart pression assisterende punkt AF.
7. AF micro justering!
8. Justerbar metode karaktere for AF punkt valg, lukkervalg priotering og fokusstyrring følsomhed med AI Servo AF. Den er stadig lidt svær for mig at bruge!
9. Ny metode af AF punkt udvidelse af manuelt AF punkt valg.
10. 10.1 -megapixel CMOS sensor, 28.1 x 18.7mm APS-H str. Cropfaktor: 1.3 X.
11. Støjreducering ved høj iso, og ved højlys refleksion felter!
12. Selvrensning af sensor. Selv efter 2800 skud var det rent, men efter Lapland måtte pusterpensel, pinset og skraper i brug! Pak en Sensor Swab´´en skraber ud og dryp nogle få dråber rensevæske på den, herefter føres Swab´´en henover sensoren, osv.
13. Lukkerens levetid ca. 300.000 skud.
14. Stor 3” LCD skærm. Desværre kun på 230.000 pixel, RAW står uskarp på LCD skærmen!
15. 5 personlige hvidbalance justeringer.
16. Selvvalgt støjreducering for høj ISO, 50% skyggestøj for alle billeder. Selvvalgt højlys priotering.
17. Højhastighed på 1/8000 sek maximum lukker og højhastighed X-sync på 1/300 sec med EX blitz.
18. Høj kapasitet, let vægt og kompat lithium-ion batteri med batteri levetiddisplay.
19. Lydsvag lukker ved enkeltskud. Kan bruges til sky dyr som randøjer!
20. Vandresident med ny 580EX II Speedlite. Godt i troperne, og kraftige regnskyld i bjergene.
21. Personlige funktioner med op til 57 personlige valgfrie indstillinger i 4 grupper!
22. Personlige funktioner kan gemmes og registreres!
23. Størrelse: 156 x 156.6 x 79.9 mm.
24. Vægt: 1335 gram med batteri.

Nogle fede detajler er: Stor søger, hurtigste autofokus af alle digitale, verdens hurtigste hurtigste buffer, god ved serieskud. Hurtig objektiv skift, god kvalitet selv ved 1600 ISO er det brugbare fotos. Og det at man kan være ude i felten op til 8-12 dage uden ekstra batteri er fantastisk!

Dårlige detajler er: Høj vægt, og dårlig opløsning på LCD skærmen, savner features som at kunne tage timelaps serieskud som Nikon.

Konklusion: Det er et ægte vildmarkskamera, hvis man vælger at havde den med på vandreturen, det er solidt, og hurtig i brug, og det er kun fjolset bag kameraet der er en hindring for gode skud. Ja det er avanceret, men dens mangfoldigheder i funktioner ligger i sådanne lag, at man efterhånden kan udvikle sig som fotograf med dette værktøj, ved stadig brug! Pris, ca. 33,000 dkr inc. Moms.

Det eneste man kan ønske sig at det fremtidige
1D Mark IV? At det vil få laver vægt så tøserne også kan holde det i udstrakt arm, bedre LCD skærm, højer ISO grænse med lavere støj og filmmode som det nye fuldframe 5D Mark II! Som kom i efteråret 2008!

Her link til Rob Galbraith artikel om 1D Mark III:
- se linket HER

Her link til Digital Outback Photo:
- se linket HER

Her artikel om 20D. Det første pris-fornuftige semiproffessionelle DSLR!:
- se linket HER

Canon EOS-1D Mark III kom på markedet i februar 2007. Det havde et batteri som ingen andre i branchen havde før Nikon D3 overraskede markedet med samme batteripower, men med fuldframe i august 2007.

_________________________________________

Nyt Canon 6D d. 4 december 2012

_________________________________________

Canon 5Ds Teardown d. 19 June 2015

_________________________________________

Her eksempler på kamera & objektiver jeg bruger i felten!

Multebær-bredpande, Pyrgus centaureae i parring med Lapporten i baggrunden. Paddu, Abisko d. 29 Juni 2008. Fotograf: Lars Andersen

Her fotos af Multebærbredpande  i parring med Lapporten i baggrunden, fra Lappmarken juni 2008: Fotograf: Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Sigma 24 mm macro.
ISO:
160.
Lukkertid:
1/64 sek.
Blænde:
F/19,9.
Eksponeringskomp.:
+1,3 trin.

_________________________________________

Arktisk høsommerfugl, Colias werdandi. Lapporten, Abisko d. 28 Juni 2008. Fotograf: Lars Andersen

Her fotos af Fjeldhøsommerfugl i parring fra Lappmarken juni 2008: Fotograf:  Lars Andersen
Camera:
Canon 40D.
Objektiv:
Canon EF-S 60 mm macro.
ISO:
250.
Lukkertid:
1/99 sek.
Blænde:
F/9,1.
Eksponeringskomp.:
0 trin.

_________________________________________

Quijarro-Caranavi, Yungas. d. 14 february 2008. Photographer: Lars Andersen

Her fotos af Cithaerias pireta med blitz fra Yungas, Bolivia, februar 2008: Fotograf:  Lars Andersen
Camera:
Canon 20D.
Objektiv:
Canon EF-S 60 mm macro.
ISO:
100.
Lukkertid:
1/125 sek.
Blænde:
F/13.
Eksponeringskomp.:
0 trin.

_________________________________________

Quijarro-Caranavi, Yungas. d. 14 february 2008. Photographer: Lars Andersen

Her fotos af Cithaerias pireta med IS slået til fra Yungas, Bolivia, februar 2008: Fotograf:  Lars Andersen
Camera:
Canon 40D.
Objektiv:
Canon EF 300 mm f/4L, IS + Canon 25 mm mellemring.
ISO:
200.
Lukkertid:
1/10 sek.
Blænde:
F/6.3
Eksponeringskomp.:
0 trin.

_________________________________________

Kommabredpande, Hesperia comma. Kjuge, nordøstlige Skåne, Sverige d. 3 august 2008. Fotograf: Lars Andersen

Her fotos af Kommabredpande fra Skåne, august 2008: Fotograf: Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Sigma 105 mm macro.
ISO:
800.
Lukkertid:
1/128 sek.
Blænde:
F/11,3.
Eksponeringskomp.:
0 trin.

_________________________________________

Puktörneblåvinge, Polyommatus icarus, ssp.: septentrionalis (Fuchs, 1900). Abisko, Lappland, Sverige d. 10 juli 2008. Fotograf: Lars Andersen

Her fotos af Almindelig Blåfugl han fra Lappmarken juli 2008:  Fotograf: Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Canon EF 300 mm, f/4L, IS. + Canon 25 mm mellemring.
ISO:
250.
Lukkertid:
1/166 sek.
Blænde:
F/8.
Eksponeringskomp.:
0 trin.

_________________________________________

Skovhvidvinge/Skogsvitvinge, Leptidea sinapis. Bäckebo, Småland, Sverige. d. 25 Maj 2008. Fotograf: Lars Andersen

Her fotos af Skovhvidvinge hun fra Småland maj 2008:  Fotograf: Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Canon EF 300 mm, f/4L, IS.
ISO:
1600.
Lukkertid:
1/3158 sek.
Blænde:
F/6,4.
Eksponeringskomp.:
- 0,7 trin.

_________________________________________

Morpho leontius. Santa Rosa de Quilo-Quilo, Yungas, Bolivia d. 28/1 2009. Fotograf: Lars Andersen. Vandt NFD årskonkurrence 2009 i kategorien; Insekter og hvirvelløse dyr!

Her fotos af Morpho leontius fra Yungas, Bolivia, Januar 2009: Fotograf: Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Canon EF 100 mm macro.
ISO:
800.
Lukkertid:
1/1250 sek.
Blænde:
F/6.3
Eksponeringskomp.:
-0,3 trin.

2 - 4 Oktober 2009; Naturfotograferne i Danmark = NFD har afholdt Årskonkurrencen fra d. 2 til 4 oktober 2009 i Grenå. I kategorien insekter vandt jeg (Lars Andersen) med et billede af en flyvende morpho over vandfald; Tornesol.

_________________________________________

Apollo, Parnassius apollo. Loftahammar, Småland, Sverige. d. 9 July 2010. Photographer; Lars Andersen

Her fotos af Apollo han i flugt, Loftahammar, Småland juli 2010: Fotograf: Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Sigma 24 mm macro.
ISO:
1000.
Lukkertid:
1/4000 sek.
Blænde:
F/6,3.
Eksponeringskomp.:
+0,7 trin.

_________________________________________

Camino de Muerte elev. 2600 m. Yungas, Bolivia d.  9 February 2012. Photographer: Lars Andersen

Her fotos af Pronophila cordillera fra Yungas, Bolivia, febuar 2012: Fotograf:  Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Canon EF 100 mm macro IS.
ISO:
200.
Lukkertid:
1/100 sek.
Blænde:
F/7.1
Eksponeringskomp.:
0 trin.

_________________________________________

Morpho lympharis eros. Camino de Muerte elev. 2600 m. Yungas, Bolivia d.  9 February 2012. Photographer: Lars Andersen

Her fotos af Morpho lympharis eros fra Yungas, Bolivia, febuar 2012: Fotograf:  Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Canon EF 100 mm macro IS.
ISO:
200.
Lukkertid:
1/1000 sek.
Blænde:
F/6.3
Eksponeringskomp.:
0 trin.

_________________________________________

"Naturfotograf Per Finn Nielsen"

Flyvende sommerfugle i mørke!

d. 1 October 2016

Citronsommerfugl, Gonepteryx rhamni i flugt. Fredensborg, Nordsjælland  d. 17 august 2016. Fotograf; Per Finn Nielsen

Citronsommerfugl, Gonepteryx rhamni i flugt. Fredensborg, Nordsjælland d. 17 august 2016. Fotograf; Per Finn Nielsen

Flyvende sommerfugle i mørke!

Styring af sommerfuglens position og flyveretning.
Til det formål byggede jeg en stor lystæt kasse placeret foran kamera, flash, laser mm . I gavlen på kassen var et hul af passende størrelse. Foran hullet var den vertikal laserstråle med sensor. Når sommerfuglen fløj ud af hullet, ville den bryde strålen og fyre flashene, det var i hvert fald planen.
I kassen var placeret et
Manfrotto/Lycos led lys med dagslys farvetemperatur (5600K)

Ved hjælp af min Iphone kunne jeg styre lysintensiteten på Manfrotto lyset, og på den måde regulere aktivitetsniveauet på sommerfuglene i kassen.
Men et stort problem stod tilbage, hvordan får jeg en sommerfugl til at flyve ud af et hul, hvor der er bulder mørkt udenfor?

Løsningen lå i en black light uv-pære. Det er en pære der udsender sort lys, nemlig Ultra Violet lys.
For sommerfuglen er det rent solskin, der får blomster til at lyse som fyrtårne.
For os mennesker er det utroligt svagt, og det registreres næsten ikke af kameraets sensor, specielt ikke hvis man har UV-filter på objektivet.
Styring af kamera og flash.

Styringen foregik ved hjælp af 2 separate systemer. Flashene blev styret af laseren og et radiostyret system, der sendt affyringssignal til flashene.
Senere i processen ville jeg også forsøge at lade flashene fyre en sekvens på 5 skud med 1/12 sek. i mellem skuddene. Det ville måske give nogle billeder med flere vingepositioner på samme optagelse.
Kameraet blev styret af en
PocketWizzard, der kontinuerligt tog billeder med en lukkertid på 4 sek.
En lukkertid der ikke gav for meget sensorstøj.

Nu var alt klart, og med et autoriseret sommerfuglenet gik jagten i gang.
Nænsomt blev de indfangede sommerfugle lempet over i kassen, dørene lukket, al unødig belysning slukket, kameraet og flashen armeret. Lågen foran hullet i kassen blev åbnet, og fotografen stod i ulidelig spænding og ventede på, at en sommerfugl skulle vise sig i hullet og flyve mod UV lyset.
Og minsandten, der kom den til syne i hulet, i et skarpt drej flyver den ud i mørket, elegant undviger den laserstrålen. Det sker igen og igen, men endelig, smak der sad den. Velbelyst, lynfrosset, lige i skabet, det giver fotografen en helt særlig fornemmelse i maven, og et smil der sidder resten af dagen.

Resultat.
Projektet stod på i 8 dage. Jeg tog ca 4000 billeder med et brugbart resultat på ca 30 stk.

Per Finn Nielsen
Naturfotograf.
vision@it.dk
www.pixel-vision.dk

_______________________________________________________

Fototeknisk ordbog

d. 13 january - 2013

Under konstruktion

_______________________________________________________

Lars Andersen startede som makrofotograf i 1982

d. 13 january - 2013

Lars Andersen, med et Canon spejlreflekskamera & Tamron SP 90 mm telemakro objektiv med trådudløser + håndtag. Färjestaden, Öland, Sverige. juni 1983. Fotograf: Jørgen Thomsen

Lars Andersen med et Canon spejlreflekskamera & Tamron SP 90 mm telemakro objektiv med trådudløser + håndtag. Färjestaden, Öland, Sverige. juni 1983. Fotograf: Jørgen Thomsen

_______________________________________________________

Folk danske-natur.dk

Tak til alle jer der deltager på danske-natur.dk med billeder, illustrationer og artikler. Lars Andersen

d. 26 december 2012

Stor Natpåfugleøje, Saturnia pyri.  Montfrin, imellem Avignon og Nîmes.  Sydfrankrig. Maj 2007. Fotograf: Anne-Grete Lejse Chapman
Anne-Grete Lejse Chapman; har foto af Stor Natpåfugleøje fra Sydfrankrig med på siden.
Baird's' Swallowtail, Papilio machaon bairdii (W. H. Edwards, 1866).  North Rim,  Gran Canyon, southern Rocky Mountains, Arizona, USA d. 6  august 2012. Photographer; Henrik S. Larsen
Henrik Stig Larsen; ungdomsven siden 1970 i Espergærde, dengang samlede vi på sommerfugle. Nu de senere år har Henrik været i USA & Kina. Med på Naturephotos.dk.
Videfuks/Østlig Takvinge (Nymphalis xanthomelas). Småland, Sverige. d. 7 April 2011. Fotograf: Pierre Stjernfeldt
Pierre Stjernfeldt; viser Videfuks på Myra og her Østlig Takvinge.

Se flere deltagere på siden med Tak til alle jer der deltager på danske-natur.dk med billeder og artikler.

_______________________________________________________

Tilbage til forord

Tilbage til forsiden

_______________________________________________________

Alle fotos, illustrationer og tekst på siden er beskyttet af "Loven om ophavsret" (copyright=©). Hvis du ønsker at anvende fotos, illustrationer og tekst fra danske-natur.dk, kan du skrive til: Lars Andersen

Dette gælder også for andres fotografer, som venligst har stillet deres fotos til rådighed her på siden! Så søger jeg for at henvendelse bliver sendt direkte til dem!

Never use pictures without permission from Lars Andersen

_______________________________________________________

Tilbage til forord

Tilbage til forsiden