Makrofotograftræf. Asserbo Plantage d. 29 marts 2008. Fotograf; Lars Andersen

af Lars Andersen

First  update d. 9 july  -  2003

Last update d. 9 october - 2023

__________________________________

Tanker om fotografering

Fotografering har intet at gøre med at gengive tingene. Et kamera er et værktøj til at skabe nye kunstværker. Kunst er et udtryk for fantasien. Fantasien er hvordan du ser tingene anderledes fra andre.

Kedelige billeder er kedelige billeder, når det er de samme motiver alle andre ser og skyder. Man lærer efterhånden at genkende de mest kedelige billeder; Tankeløse snaps af landskab, eller af deres elskede fugle, sommerfugle og blomster osv. Hvem bekymrer sig? Vis mig billeder, som man har tænkt over, før du trykker på udløseren, og jeg mener tanker om billedet, ikke om dine indstillinger. Vis mig noget, jeg ikke har set før, eller vise det på en måde man ikke har set før.

Lære at arbejde med kameraet er nemt. Men hvordan og hvornår man skal bruge hvilke kamera, objektiver osv. Og hvornår og hvor at pege det er den svære del.

Det er aldrig om kameraet, det handler om at bruge hvad du har fået, om det så bare er en mobilkamera, kigge rundt, og derefter at tage billedet.

Når du finder et billede der er værd at tage, er det stadig aldrig om kameraet. Det handler altid om at vide hvordan man bruger dette kamera. Hvilke slags kamera er irrelevant.

Fotografering drejer sig om vores fantasi formåden. Det handler om at vise os noget nyt eller på en ny måde, og derefter designe de elementer i din ramme for den stærkeste, mest enkle, bedste afbalanceret og mest spændende kreative udtryk.

__________________________________

Pinseskoven, Vestamager d. 20 Marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Her bliver der fotograferet en Østlig Takvinge. Pinseskoven, Vestamager d. 20 Marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Her den klassiske kommentar; "det må være et godt kamera siden du kan tage så gode billeder?" Bare fordi man køre ferrari eller mercedes er man nødvendigvis ikke F1 kører?

__________________________________

Det er det FEDESTE BILLEDE JEG HAR SET LÆNGE som udfordre det kreative i en.
Det er mageløst som baggrund og sommerfugl harmonerer:
YIN og YANG!

Kinesisk Påfuglesvalehale, Papilio bianor. Huangyaguan del af den Kinesiske Mur,, Kina d. 19 september 2018. Fotograf; Hanne Christensen

Kinesisk Påfuglesvalehale, Papilio bianor. Huangyaguan del af den Kinesiske Mur,, Kina d. 19 september 2018. Fotograf; Hanne Christensen

__________________________________

Udstyr til at fotograferer sommerfugle

EXA. 1a med NOVOFLEX 1:3,5/35 mm vidvinkelmakro objektiv med 4 trins indbygget mellemringsystem! Verdens første brugbare kamera til makrofotografering i felten fra 1950érne. Lysmåleren: IKOPHOT fra ZEISS IKON. Sundby d. 24 april 2007. Fotograf: Lars Andersen

EXA 1a med NOVOFLEX 1:3,5/35 mm makro-objektiv med 4 trins indbygget mellemringsystem! Verdens første brugbare kamera til makrofotografering i felten fra 1960-70'erne. Lysmåleren: IKOPHOT fra ZEISS IKON. Sundby d. 24 april 2007. Fotograf: Lars Andersen

Man kan bruge alt fotoudstyr der kan tage billeder til at fotografere sommerfugle med, fra analoge kompaktkameraer, smartphone, små digitale kameraer videre til digitale spejlreflekskameraer som er de mest egnede op til de store digitale mellemformater + digitale videokameraer. Det drejer sig om ens behov og videre fornøjelse ud i sommerfuglenes verden, og hvordan man videreformidler det ud til venner, internettet med sociale sider osv.

Sommerfuglefotografer; en filmmand fra TV2 Østjylland og Tubas Løkkegaard ved at fotograferer Okkergul pletvinge. Mols bjerge. d. 1 Juni 2008. Fotograf: Lars Andersen

Sommerfuglefotografer: en filmmand fra TV2 Østjylland og Tubas Løkkegaard ved at fotograferer Okkergul Pletvinge.
Mens der fløj flere Sortåret Hvidvinge forbi. Mols Bjerge, Djursland d. 1 Juni 2008. Fotograf; Lars Andersen

__________________________________

Smartphone / Mobiltelefon med digital kamera

Svalehale, Papilio machaon han. Amager Fælled. d. 16 juli 2011. Fotograf: Lars Andersen

Svalehale fotograferes med en Apple Iphone 4 med 5 MP kamera. Amager Fælled. d. 16 juli 2011. Fotograf; Lars Andersen

Stort set alle har mobiltelefoner i dag, og langt de fleste har digital kamera indbygget. I dag er det smartphone som er populære, og der kan man dele sine fotos over sociale net som twitter & facebook, eller lægge små film ud på youtube. Så smartphone med digital kamera er de mest brugte udi digital fotografering. Smartphone med android kan med Helicon Remote bruges til Canon 6D med wifi.

2 kameraer der kan bruges til makrofotografering: Canon 1D mark IV & Samsung Galaxy S6 . Asserbo d. 17 december  2015. Fotograf; Lars Andersen

2 kameraer der kan bruges til makrofotografering: Canon 1D mark III & Samsung Galaxy S6.
Arrenakke ved Asserbo d. 17 december 2015. Fotograf; Lars Andersen

Det Hvide C, Polygonia c-album. H/F Vennelyst august 2014. Fotograf;  Annelie B. Nielsen

Det Hvide C, Polygonia c-album fotograferet med en smartphone. H/F Vennelyst august 2014. Fotograf; Annelie B. Nielsen

I 2017 - 2020 er der f.eks. disse smartphone på markedet:

Huawei Y5 2019 Smart er med 5,65" skærm, 13 MP kamera og 32/256 GB memmory. Ca. pris; 666,- dkr.
Sony Xperia ZZ2 er med 5.7" skærm, 19 MP kamera og 16GB memmory. Ca. pris; omkring 5999,- dkr.
Samsung Galaxy A52s 5G smartphone 6/128GB er med 6,5" skærm. Støv- og vandmodstand. Antal kameraer 4 stk. fra 5 til 64 MP. pixel med forskellige objektiv brændvider + 1 frontkamera. Ca. pris; omkring 2899,- dkr.

Samsung Galaxy A52s 5G. Jeg har fået et kamera jeg altid har med mig d. 15 april 2022.

Samsung Galaxy A52s 5G. Jeg har fået et kamera jeg altid har med mig d. 15 april 2022.

Lars Andersen fotografere en Sørgekåbe. Pinseskoven d. 15 april 2015. Fotograf;  Regitze Enoksen

Lars Andersen fotografere en Sørgekåbe. Pinseskoven d. 15 april 2015. Fotograf; Regitze Enoksen med en Iphone.

__________________________________

Digitale kompaktkameraer med fast zoom objektiv

Mens smartphones overtager den lave ende af kompakt kamera markedet, har producenterne slået tilbage med funktionsrige topkvalitets kompakte. Disse kameraer udfordrer smartphones ved at tilbyde langt bedre billedkvalitet, nyttige zoomområder og kan optage med Raw. Flere af dem tilbyder også Wi-Fi, så du kan gøre brug af telefonens tilslutning til at udgive på sociale medier, mens du er ude og optage. Den virkelig lommeformat design af disse kameraer giver dig ingen undskyldninger til at forlade dit grej derhjemme.

Lad ikke peg-og-skyd udseende af disse kameraer narre dig. De må ikke have det samme niveau af kontrol som de fuldgyldige entusiast modeller, men de tilbyder meget lignende billedkvalitet.

Iris, Apatura iris han bliver her fotograferet med et kompactkamera. Pinseskoven, Vestamager d. 14 Juli 2009. Fotograf: Lars Andersen

De billigste digitale kompaktkameraer som er med zoomobjektiv man kan fotografere sommerfugle med i 2018 er et Rollei ActionCam Youngstar som er vandtæt ned til 19 m. Med 4x optisk zoom. Sensor med 1,3 MP som koster ca 388,-dkr

Her velfungerende kameraer med samme sensor som smartphone med bedre glas;

Nikon Coolpix W100 Det er vandtæt ned til 10 meters dybde og stødsikkert fra op til 1,8 meters højde. Med 30 - 90 mm objektiv.
Sensor med 13 MP 1/3.1" (4,7 x 3,5 mm.) CMOS sensor til ca. 1195,-dkr.

Canon PowerShot IXUS 185 med 10x optical zoom 28 - 224 mm.
Sensor med 20 MP 1/2.3" (6,17 x 4,55 mm.) CCD sensor til ca. 790,-dkr.

Her velfungerende kompaktkamera med større sensor end smartphone og bedre glas;

Canon PowerShot G7 X III med 10x optical zoom 20 - 100 mm.
Sensor med 20 MP 1" (13,2 x 8,8 mm.) CCD sensor til ca. 5499,-dkr. November 2019.

Sony DSC-RX100 IV med objektiv 2,9x optical zoom 24 - 70 mm.
Videooptagelse med slow motion op til 1000 fps (960fps i NTSC-tilstand).
4K (UHD) videooptagelse med fuld sensorudlæsning og bithastigheder på op til 100 Mbps.
Sensor med 21 MP 1"
(13,2 x 8,8 mm.) stacket BSI-CMOS sensor til ca. 9,095,-dkr.

Til disse kameraer kan man montere Raynox forsatslinser til makro.

__________________________________

Digitale kompaktkameraer med fast objektiv
til undervands-, hård brug og dårlige lysforhold.

Peter Møllmann filmer Havørred (Salmo trutta trutta) hun. Køge å d. 17 November 2009. Fotograf: Lars Andersen

Peter Møllmann filmer Havørred, Salmo trutta trutta hun. Køge Å d. 17 November 2009. Fotograf; Lars Andersen

Olympus Stylus Tough TG-6 marts 2020; med (25 - 100 mm) F2.0 - 4.9 objektiv.
BSI-CMOS 12.0 MP (6.17 x 4.55 mm) sensor.
Vandtæt til 15 m. Stødsikkert fra 2.1 m. Ned til - 10C og et tryk på 100 kg. Med indbygget GPS, altimeter, kompas, thermometer og accelerometer.
1 cm minimun fokus distance, fokus stacking med 8 billeder, som også kan bruges med undervandsmakro hvor hvidbalance og farve justeres til undervand. 4K/30p video.
Kan fås fra ca. 3345,- dkr.

SiOnyx Aurora november 2018; med 16 mm (47 mm equiv) objektiv.
Sensor Ultra-low-light 0,9 MP 1" (13,2 x 8,8 mm.) 1280 x 720 res. Pixelerne har udvidet lysfølsomhed mellem 850 og 940 nm i det nærliggende infrarøde område af spektret og et maksimalt ANSI på 820 000 - og så kan der produceres synlige billeder, selv i det, der ser ud til det menneskelige øje som mørke.
Kameraet kan også optage stillbilleder (omend selvfølgelig ved meget lav opløsning), såvel som timelapsekvenser og 720p video.

Kameraet henvender sig til udendørs entusiaster (fx sejlere, fiskere, jægere, vandrere), som har brug for at se i mørket og måske vil fange deres natlige aktiviteter som at filme natsværmere på blomst.
Ca. pris på $ 799 i USA.

Håndholdt video med stærk grøn og rød auroral emission under en substorm.
Yellowknife, NT, Canada d. 9. september 2018. Fotograf; Josë Francisco Salgado

__________________________________

Digital kamera indbygget i mikroskop, eller adapter til mikroskop

De billigste mikroskoper med indbygget digital kameraer og usb kan fås fra ca. 395,- dkr. Her link til et indlæg på fugleognatur; "Mikroskop og kamera" af Walther Gritsch. Her link til Amscope. Man kan også få mikroskop til sin iPad & iPhone.

__________________________________

Sensor størrelser

En af de allerbedste indikationer på billedkvaliteten fra dit kamera er størrelsen på sensoren, eller billedchippen, som den også kaldes.

Mobiltelefoner og mindre kompaktkameraer har typisk en 1/2.3”-sensor. (6,17 x 4,55 mm.) og klemmer man fx 12 til 108 mio. pixels (MP) ned på denne størrelse er hver enkelt pixel ekstremt lille.

Spreder man i stedet de 5 yil 108 mio. pixels ud over en fullframe sensor på 36 x 24 mm., har hver enkelt pixel langt mere plads. Faktisk er full-frame-sensoren omkring 30 gange så stor som 1/2.3”-sensoren. Det betyder, at hver pixel kan rumme mere lys. Dermed er denne sensor langt bedre til at håndtere støj, da der populært sagt kommer mere lys ind til at overdøve støjen.

Derudover kan den større pixel gabe over et større område mellem mørkt og lyst. Forenklet forklaret bliver den lille pixel langt hurtigere fyldt med lys end den store – og en fyldt pixel betyder, at lyse områder i billedet brænder ud til helt hvid.

Digitale kameraer fås med forskellige sensorstørrelser.

Her et udvalg af sensor størrelser i digitale kameraer:

Smartphone, kompaktkameraer og superzoomkameraer; 1/2.3”-sensor. (6,17 x 4,55 mm.)
Canon, Nikon, Sony, Samsung NX Mini: 1” sensor (13,2 x 8,8 mm.)
Olympus, Panasonic: 4/3" sensor (17,4 x 13,0 mm.) x 2 crop factors
Canon PowerShot G1 X Mark II: 1,5" sensor (18,7 x 14 mm.)
Canon: APS-C sensor (22,3 x 14,9 mm.) x 1.6 crop factors
Leica, Nikon, Sony, Pentax, Samsung, Fuji: APS-C sensor (23,7 x 15,6 mm.) x 1,5 crop factors
Canon: APS-H sensor (27,9 x 18,6 mm.) x 1,3 crop factors
Nikon, Sony, Pentax og Samsung: Full-frame sensor (35,8 x 23,9 mm.)
Canon, Leica: Full-frame sensor (36 x 24 mm.)
Pentax 645D, Hasselblad X1D-50c, Fuji GFX 50S og Leica S3: Medium format sensor (44 x 33 mm.)
Hasselblad H5D-60: Medium format sensor (53,7 x 40,2mm.)

__________________________________

Digital kamera indbygget i håndholdte gps, actionkamera, droner, spionkamera & vildtkamera

Stenholt Indelukket, Gribskov, Nordsjælland d. 16 marts 2016. Fotograf; Lars Andersen

GoPro Hero4 i gyroophæng under Solo 3DR drone. Stenholt Indelukket, Gribskov, Nordsjælland d. 16 marts 2016. Fotograf; Lars Andersen

Det mest populære digitale aktionskamera for tiden har været GoPro Hero3 der stormede frem på markedet for nogle år siden. Det sidste nye GoPro Hero4 fra september 2014 kan leverer 4K film. Her link til billeder & film taget med GoPro Hero4 fra en Solo 3DR drone. Her film om Solo 3D Robotics.

Her link til sider med Digitale kamera indbygget i gps, mikroskop, actionkameraer, droner, spionkamera & vildtkamera som; Specialkamera. Garmin GPS. Action Udstyr.

__________________________________

Her en ny metode til at filme sommerfugle

d. 26 januar 2021

Her en ny metode til at filme sommerfugle

Drone forklædt som kolibri fanger utrolige optagelser af
Monark sværme. April 2020.

I Danmark skal man nok ændre dronen's udseende til en stor aftensværmer?

__________________________________

Digital kamera med fast superzoom objektiv

Her er Violet perlemorsommerfugl, Clossiana dia på Lars Andersen's finger. Marienlyst, 23 august - 2004. Fotograf: Henrik Mathiassen

Violet PerlemorsommerfuglLars Andersen's finger imens han bruger sit Fujifilm FinePix S7000.
Marienlyst d.23 august 2004. Fotograf; Henrik Mathiassen

Superzoom kameraer (Consumer Long Zoom Compact) har samme sensorstørrelse som de små kompaktkameraer, er mere praktiske med større zoomoptik, og flere af de nye modeller har raw osv. Er gode til rejsebrug og tager hæderlige skud.

Violet Perlemorsommerfugl, Clossiana dia. Marielyst, 23 august - 2004. Fotograf: Lars Andersen

Violet Perlemorsommerfugl fotograferet med Fujifilm FinePix S7000. Marielyst d. 23 august 2004. Fotograf: Lars Andersen

Nikon Coolpix P1000 superzoom kamera med verdens længste 125x 24 - 3000 mm objektiv,
med 16 MP 1/2.3" (6.17 x 4.55 mm) BSI-CMOS sensor. Kommer i
oktober 2018. Ca. pris 8490, - dkr.

Nikon Coolpix P950 superzoom kamera med 83x 24 - 2000 mm objektiv,
med 16 MP 1/2.3" (6.17 x 4.55 mm) BSI-CMOS sensor.
juni 2020. Ca. pris 6995, - dkr.

Panasonic Lumix DMC-FZ82 superzoom kamera med 60x 20 - 1200 mm objektiv,
med 18 MP 1/2.3" (6.17 x 4.55 mm) BSI-CMOS sensor.
maj 2017. Ca. pris 5995, - dkr.

Panasonic Lumix DMC-FZ330 superzoom kamera med 24x 25 - 600 mm objektiv,
med 12,1 MP 1/2.3" (6.17 x 4.55 mm) BSI-CMOS sensor og Wi-Fi.
maj 2017. Ca. pris 4300, - dkr.

____________________

Sony Cyber-shot DSC-HX350 superzoom kamera med 50x 24 - 1200 mm objektiv,
med 20,4 MP 1/2.3" (6.17 x 4.55 mm) R CMOS sensor. Kom i
foråret 2017. Ca. pris 2799, - dkr.

Panasonic Lumix DMC-FZ200 med en Raynox MSM-202 Super macro Conversion Lens. Amager Fælled, Amager d. 15 april 2018. Fotograf; Lars Andersen

Panasonic Lumix DMC-FZ200 med en Raynox MSM-202 Super macro Conversion Lens.
Amager Fælled, Amager
d. 15 april 2018. Fotograf; Lars Andersen

Citronsommerfugl, Gonepteryx rhamni hanner på Finger-Lærkespore, Corydalis pumila. Sjöarp, Blekinge, Sverige d. 19 april 2018. Fotograf; Lars Andersen

En glad naturfotograf med et Panasonic Lumix DMC-FZ300 kamera.
Sjöarp, Blekinge, Sverige 
d. 19 april 2018. Fotograf; Lars Andersen

__________________________________

Digital kompaktkamera med sensorer fra
1", 4/3", APS-C eller FF sensorer med fast objektiv

I de senere år er der kommet kvalitets kompakte kameraer, der er målrettet mod seriøse fotografer, der ønsker fuld fotografisk kontrol. God ydelse i svagt lys, evnen til at skyde Raw, og tilgængelige manuelle kontroller gør disse kompakte til et godt alternativ til mere omfangsrige spejlrefleks kameraer (DSLR).

Ingen af de fem kameraer nedenfor vil passe ind i din lomme (medmindre du har meget store lommer), men de er nemme nok at kaste over skulderen. Billedkvaliteten er næsten lige så gode som et DSLR eller spejlløse kameraer SLT, og enkelte kan faktisk matche eller overgå dem. Udvalget af kameraer nedenfor er med hurtige objektiver som er med moderat zoom i god kvalitet, eller en fast brændvidde i top kvalitet.

Fjermåler, Phigalia pilosaria. Arrenakke, Nordsjælland d. 3 marts 2021. Fotograf; Lars Andersen

Fjermåler, Phigalia pilosaria fotograferet med Sony Cyber-shot RX10 IV superzoom kamera.
Arrenakke, Nordsjælland
d. 3 marts 2021. Fotograf; Lars Andersen

Sony Cyber-shot RX10 IV superzoom kamera
med 20,4 MP 1" (13.2 x 8.8 mm) Stacked CMOS sensor, med 25x 24-600 mm F2,4-4 objektiv, Kom i foråret
2018. Ca. pris 14,899, - dkr.

Leica V-Lux 5 superzoom kamera
med 20,4 MP 1" (13.2 x 8.8 mm) Stacked CMOS sensor, med 16,7x 24-400 mm F2.8-4 objektiv, Kom i
2019. Ca. pris 9,495, - dkr.

Panasonic TZ200 med 20,1 MP 1" (13.2 x 8.8 mm) BSI CMOS sensor, med fast 15x 24-360 mm F3.3-6.4 objektiv, ca. 4,969,- dkr., kom i foråret 2018.

Panasonic DC-LX100 II med 17 MP 4/3" (17,4 x 13,0 mm.) CMOS sensor, med fast 24-75 mm F1.7-2.8 objektiv, ca. 7,499,- dkr., kommer til foråret 2019.

Canon Powershot G1 X m III med 24 MP APS-C (18.7 x 14 mm) CMOS sensor, med fixed 24-72 mm F2.8-5.6 objektiv, ca. 9390,- dkr december 2017.

Fuji X100F med 24 MP APS-C (23.6 x 15.8 mm) sensor med fixed 23 mm F2.o objektiv, ca. pris 10,192, - dkr marts 2017.

Sony Cyber-shot DSC-RX1R II som er med 42 MP FF (36 x 24 mm) CMOS sensor, og fast objektiv; 35 mm f/2, til ca. 24.990,- dkr februar 2016!

__________________________________

Digital system-kamera (SLT)

En af de mest markante udviklinger i digital fotografering har været indførelsen af spejlløse kameraer (SLT) med udskifteligt objektiv. Ved at fjerne spejlet og optisk søger, er producenterne i stand til at lave deres kameraer mindre, uden at gå på kompromis med ergonomi, ydeevne og i de fleste tilfælde, billedkvalitet.

SLT står for; Single Lens Transludent.

Komponere fotos på et spejlløs kamera (SLT) er forskellig fra et spejlrefleks kameraer (DSLR) i, at du bruger kameraets LCD (eller den elektroniske søger, hvis kameraet har det). I stedet for at bruge en traditionel detektion fase system som et DSLR, bruger spejlløse kameraer deres billedsensorer til at håndtere fokusering. Fokusering hastigheder på de nyeste kameraer er bedre end de digitale spejlreflekskameraer med liveview, men stadig langsomme i forhold til den optiske søger på DSLR kameraer.

Den første kameraproducent der startede med SLT var Olympus. Her en af deres senere modeller;

Olympus OM-D E-M1X med 20 MP Four Thirds (17.3 x 13 mm.) CMOS sensor.
Fås fra ca. 21.870,- dkr januar 2019.

OM System OM - 1 med 20 MP Four Thirds (17.4 x 13 mm.) Af Stacket CMOS sensor.
Fås fra ca. 16.490,- dkr may 2022.

David Buchmann med et Panasonic Lumix DMC-GH5 kamera. Amager Fælled, Amager d. 12 juli 2018. Fotograf; Lars AndersenDavid Buchmann med et Panasonic Lumix DMC-GH5 kamera. Amager Fælled, Amager d. 12 juli 2018. Fotograf; Lars Andersen

David Buchmann fotograferer en Grønåret Kålsommerfugl, Pieris napi med et Panasonic Lumix DMC-GH5 kamera.
Amager Fælled, Amager
d. 12 juli 2018. Fotograf; Lars Andersen

Panasonic Lumix DC-GX9 d. 20 aug 2018, som er med 20,3 MP Four Thirds (17.3 x 13.0 mm.) CMOS sensor. Det har større dynamisk område og videodelen er nu på Cinema 4k (5184 x 3888 pixel).
Kamerahus ca. 5.095.- dkr juli 2019.
Og kombineret med zomtele fra Olympus som:
Olympus 75-300MM F/4,8-6,7 II som er alsidig linse, der koster 4695, - dkr.
Hvis man vil havde bedre kvalitet er der Olympus telelinsen:
Olympus M.Zuiko Digital 300mm F4 IS Pro som kun vejer 1270 gram er op til 75 % lettere end konkurrentens SLR-optikker, mens den fortsat leverer tilsvarende brændvidde til natur-, sport-, telemakro- eller scenebilleder. I alle vejrforhold får du ekstrem mobilitet til alle fotoopgaver!
Der koster 20,995, - dkr.

Panasonic Lumix DC-S1H d. 19 aug 2019, som er med 24MP FF (36 x24 mm.) CMOS sensor. Det har større dynamisk område og videodelen er nu på Cinema 4k & 6k (5952 x 3968pixel).
Kamerahus ca. 30.990.- dkr januar 2020.

Canon annoncerer d. 20 april 2020
Canon EOS R6 har en 20 MP FF (36 x 24 mm) CMOS sensor med Dual Pixel AF. Den kan skyde kontinuerligt til 12 fps i enkelt AF og 20 fps med silent shutter. Med 4K-video. Har også IBS (in-body image stabilzation).
Kamerahus fås fra 21495, - dkr august 2020.

Her Canon EOS R6 med Canon RF 600mm F11 IS STM monteret. April 2021.

Her Canon EOS R6 med Canon RF 600mm F11 IS STM monteret. April 2021.

Canon EOS R5 har en 44,4 MP FF (36 x 24 mm) CMOS sensor med Dual Pixel AF. Den kan skyde kontinuerligt til 12 fps i enkelt AF og 20 fps med silent shutter. At føje 8K-video til nativitet (normalt defineret som 7680 x 4320 pixels) en 8192 x 4320 pixelsensor. Har også IBS (in-body image stabilzation).
Kamerahus fås fra 36395, - dkr august 2020.
Ken Rockwell Canon EOS R5 Review d. 25 aug. 2020.

Canon EOS R3 har en 24 MP FF (36 x 24 mm) stakket CMOS sensor med Dual Pixel AF. Den kan skyde kontinuerligt til 30 fps i enkelt AF og 195 fps med elektronisk shutter. 4K-video til nativitet (normalt defineret som 4096 x 2160 pixels) en 6000 x 4000 pixelsensor. Har også IBS (in-body image stabilzation).
Kamerahus fås fra 48295, - dkr april 2021.

Canon EOS R7 har en 32.5 MP APS-C (22.2 x 14.8 mm) CMOS sensor med Dual Pixel AF. Den kan skyde kontinuerligt til 15 fps i enkelt AF og 30 fps med electronisk shutter. Med 4K-video. Har også IBS (in-body image stabilzation).
Kamerahus fås fra 10795, - dkr maj 2022.

Nældens Takvinge, Aglais urticae. Babylone Skov, Gl. Humlebæk Strand, Nordsjælland d. 20 marts 2021. Fotograf; Svend Rastrup Andersen

Nældens Takvinge, Aglais urticae. Babylone Skov, Gl. Humlebæk Strand, Nordsjælland d. 20 marts 2021. Fotograf; Svend Rastrup Andersen

Endelig ud med kameraet i dag! 5 meters afstand, 500mm, cropped ca 50%.
Kamera:
Canon EOS R5
Objektiv:
Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM

Nikon Z6 er virksomhedens første mellemklasse full-frame spejlløs kamera.
Den har en 24,5 MP FF (35,9 x 23,9 mm) BSI-CMOS sensor, et hybrid AF-system med 273 point og 90% dækning og 5-akse i-liggende billedstabilisering. Den robuste kamerahus er ens i design til D750 / D850 DSLR'erne og er helt forseglet mod støv og fugt.
Den har en 3,68M-punkts elektronisk søger og vipbar 3,2 ", 2,1m punkts berøringsskærm LCD. Et OLED-panel på den øverste plade viser aktuelle optagelsesindstillinger. Billeder gemmes på et XQD-kort.
Kamerahus fås fra 17,990, - dkr oktober 2018.

Nikon Z7 er firmaets første professionelle full-frame spejlløse kamera.
Den har en 46MP FF (35,9 x 23,9 mm) BSI-CMOS sensor, 4K-maskine, der er bygget op om en variant af D850s BSI CMOS-chip, men med tilføjelse af sensorfase detektion.
Z7 er baseret på den helt nye Nikon Z-mount, med en ny serie på tre forskellige objektiver i Nikkor S kommer i oktober.
Hvor med en adapter er tilgængelig til brug sammen med eksisterende Nikkor F-mount objektiver.
Kamerahus med adapter fås fra 29,990, - dkr oktober 2018.

Nikon Z9 har en 45,7 MP FF (35,9 x 23,9 mm) BSI-CMOS sensor, 8K-maskine, der er bygget op om en variant af D850s BSI CMOS-chip, men med tilføjelse af sensorfase detektion.
Z9 er baseret på den helt nye Nikon Z-mount, med en ny serie på tre forskellige objektiver i Nikkor S.
Hvor med en adapter er tilgængelig til brug sammen med eksisterende Nikkor F-mount objektiver.
Kamerahus fås fra 42,990, - dkr april 2022.

Nikon Z8 har en 45,7 MP FF (35,9 x 23,9 mm) BSI-CMOS sensor, 8K-maskine, der er bygget op om en variant af D850s BSI CMOS-chip, men med tilføjelse af sensorfase detektion.
Z8 er baseret på den helt nye Nikon Z-mount, med en ny serie på tre forskellige objektiver i Nikkor S.
Hvor med en adapter er tilgængelig til brug sammen med eksisterende Nikkor F-mount objektiver.
Kamerahus fås fra 35,990, - dkr oktober 2023.

Fuji X-T3 som er med 26 MP APS-C (23.6 x 15.6 mm.) CMOS sensor. Er med elektronisk søger, og videooptagelse i 4K 60P 10 bit til SD kort.
Kamerahus i Danmark kan fås fra; 11995,- dkr. Med 18 - 55 mm objektiv fra: 14995,- dkr oktober 2018.

Sony Alpha 7r med Sony FE 90 mm makro G OSS objektiv. Nokken, Amager d. 11 oktober 2015. Fotograf; Lars Andersen

Jens Otto fotografer en Admiral med Sony Alpha 7r med Sony FE 90 mm makro G OSS objektiv.
Nokken, Amager d. 11 oktober 2015. Fotograf; Lars Andersen

Sony a6100 som er med 24 MP APS-C (23.5 x 15.6 mm.) CMOS sensor.
Kamerahus med 16-50 mm objektiv kan fås fra ca. 6.295, - dkr agust 2019

Sony Alpha 7R IV som er med 61 MP FF (36 x 24 mm.) CMOS sensor.
Kamerahus kan fås fra 41.995 - dkr juli 2019.

Youtube 10. mar. 2020; Amazing Bird Photography Osprey VS Pelican - Sony A9 - Sony Alpha 7R IV

Sony Alpha 9R II som er med 24 MP FF (36 x 24 mm.) CMOS sensor.
Kamerahus kan fås fra 41.995 - dkr oktober 2019.

Sony Alpha 1 som er med 50 MP FF (36 x 24 mm.) stacked CMOS sensor.
Kamerahus kan fås fra 56.995,00 - dkr april 2021.

Sony Alpha 9 III som er med 24,6 MP FF (36 x 24 mm.) CMOS sensor med global shutter.
Kamerahus kan fås fra xx.xxx- dkr april 2024.

Leica SL er med 24 MP FF(36 x 24 mm.) CMOS sensor.
Leica SL er verdens første kamera udformet til professionel fotografering til at fungerer med en elektronisk søger. Med en ventetid under tærskelværdien og en imponerende opløsning på 4,4 millioner pixel udviklede EyeRes® søgeren specielt til Leica SL giver dig fuldstændig kontrol over hvert billede du tager.
Kamerahus fås til ca. 46.500,-dkr oktober 2018.

Admiral, Vanessa atalanta. Lille Salby, Køge d. 2 september 2014. Fotograf; Peter Møllmann
Panasonic Lumix DMC-GH4 med klip fra filmsekvens a 3840 x 2160 pixel, 4K a 25 billeder i sek.

Fordelen ved spejlløse systemkameraer (SLT) er det er lille og kompakt, og man kan skifte objektiver som på de store spejlrefleks. De kan også med adapter bruge objektiver fra spejlrefleks kameraer (DSLR). En stor fordel med de nye system-kamera er der ingen mekanisk lukker eller spejl til at lave rystelser under optagelse.

Man kan læse om hvordan de nye systemkameraer kan bruges til stacking osv. på Makrofokus.se.

__________________________________

SLT-kameraer er et godt valg
for fremtidige makrofotografer

d. 28 oktober 2018

Lille Ildfugl, Lycaena phlaeas han. Nordstrand, Nykøbing S., Odsherred d. 17 oktober 2018. Fotograf; Peter Møllmann

Lille Ildfugl, Lycaena phlaeas han. Nordstrand, Nykøbing S., Odsherred d. 17 oktober 2018. Fotograf; Peter Møllmann.
Er fotograferet med et
Panasonic Lumix DMC-GH5 kamera og Olympus M. Zuiko Digital ED 60mm 1:2.8 Macro.

SLT-kameraer er godt på vej, i forhold til DSLR-kameraer er de mindre, fordi de ikke behøver et spejl, de måler afstand direkte på sensor som på Olympus og Panasonic der bruger en Four Thirds CMOS (17.3 x 13 mm.) sensor der er mindre end de sensor som dslr kameraer bruger, dvs, at en 60 mm objektiv til SLT, vil svare til en 120 mm på en DSLR fuldframe kamera.

Så vægt på Panasonic Lumix DMC-GH5 SLT-kamera med batteri er 725 gr, + en Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm 1:2.8 Macro på 186 gr, er det så let som 911 gr! Mit mest brugte kamera, et Canon 1D mark IV m. batteri vejer 1400 gr, med et Canon 100 mm IS macro på 625 gr, ialt en vægt på 1985 gr. Altså over det dobbelte i vægt for kamera med objektiv.

Så når man skal vælge et seriøs digital kamera til makrofotografering, er SLT et godt alternativ til DSLR kameraer.

SLT kameraer versus DSLR kameraer.

SLT kameraer er mindre, har lavere vægt,
fordi de ikke behøver prisme og spejl.
DSLR kameraer har en prisme og spejl, så man optisk kan se motiv igennem objektiv.
Da der er ingen spejl, kan de være lydløse i optagelser. Længere batteritid, da DSLR ikke behøver at bruge strøm til digital søger eller bruge LCD skærm.
Hurtigere serieskud. DSLR kameraer er fysisk større, betyder det nemmere brug af funktioner ved aktionskud.

SLT kameraer overgår DSLR'er i næsten enhver målbar aspekt, men der er stadig en funktion, der er afgørende for nogle fagfolk, som hver eneste af dem mangler: Flash AF-belysning.

Manglen på at tilbyde et AF-belysningsmål betyder,
at SLT ikke kan konkurrere med de bedste
DSLR'er i visse optagelses forhold.
Specielt bryllups- og aktion fotografer anerkender fordelene ved AF-belysningsmålet, som projiceres af flashguns og enkelte flash-kommando udstyr.

OK. en sidste kommentar om fordele og minusser.
Til hård vildmarksbrug i kølig - eller varm tropiske klima.
Kan det under primitive forhold være en fordel med større solidt kamera
som et professionelt DSLR, der bedre kan tåle kulde, varme, stød,
støv og fugt i kortere eller længere tid uden "
error" i display.

__________________________________

Canon stopper med DSLR kameraer.
Det er en kæmpe fejl.

d. 31 december 2021

Tony Northrup diskuterer, hvorfor Canon annoncerede, at de allerede havde afbrudt topniveau 1DX-serien af DSLR'er (til fordel for nye fuld-frame spejlløse kameraer) og snart ville stoppe at producerer lav- og mellemklasse DSLR'er, såsom Canon 90D og Canon Rebel serie af kameraer.

I dag giver det mening, men Tony rejser spørgsmålet om, hvorvidt overgangen fra DSLR'er til spejlløse kameraer var den rigtige måde at bruge Canon og Nikons forsknings- og udviklingsbudget på?

Aktion fotografer kan ikke nå deres skud. Det gælder især for pressefotografer og naturfotografer. Da opstartstid er afgørende for at nå skuddet. Når først kamera er tændt så er de lige i tid. Minus er batteritid.

Link til Fotografering

__________________________________

________________

Så skal man vælge som makrofotograf? Skal det være den bedste sensor, så er det Nikon eller Sony. Men går man efter hurtige autofokus, silent shutter & supermakro så er det Canon. 13 maj 2015. Lars Andersen

Asserbo Plantage. d. 5 April 2008. Fotograf: Lars Andersen.

__________________________________

Valg af objektiv

Alle de store kamera/objektiv fabrikanter fremstiller flere forskellige objektiver efter behov til enhver tænkelig situation, herunder et bredt udvalg af makroobjektiver med forskellige brændvidder.

Der er 3 grundlæggende forskellige typer af linser til rådighed; primes/fast brændvidde) - zoom og makroer. Man skal ikke vildledes til at tro at den såkaldte makro facilitet i zoomobjektiver vil give dig lige så gode resultater som et rigtig makroobjektiv. Resultaterne er dog acceptabelt for de fleste brugere, men topkvalitet skal man ikke forvente.

Ulempen ved zoomobjektiver er, at de normalt har en lille maksimal blændeåbning. Dette reducerer søgerens lysstyrke gør det sværere at komponere billeder under dårlige lysforhold. Zoomobjektiver vil aldrig fokusere så tæt på som ægte makroobjektiver. De er fine til større sommerfugle, men de fokuserer ikke tæt nok til at fotografere blåfugle og bredpander. Zoomobjektiver lider også optiske defekter såsom farveskygger og flare.

Lars Andersen ved at fotograferer en Dagpåfugleøje, Inachis io. Pinseskoven, Vestamager d. 6 oktober 2007. Fotograf: Sif LarsenLars Andersen fra Stenstrup med en 400 mm tele ved at fotograferer Blåhale. Sonnerup skov.  29 juli 2007. Fotograf: Lars Andersen

Mange nybegyndere i fotografering af sommerfugle finder det svært at nærme sig de nervøse sommerfugle, og foretrækker ofte i starten at bruge lange teler, der sætter dem til at skyde fra længere afstand. Jo større arbejdsafstand kan være en ulempe, da det begrænser dit i valg af synsvinkel. Et andet stort problem med sådanne linser er deres vægt, hvilket gør dem svære at holde stabile og nødvendiggør brugen af et stativ, da de kræver højere lukketider for ikke at få rystede skud under dårlige lysforhold. Nogle af de dyre teler har vibirationsdæmpning / images stabilisation for at kunne bruge lavere lukketider.

Makrofotograf-træf i Asserbo Plantage. Nordsjælland. d. 29 Marts 2008. Fotograf: Lars Andersen

Hvis man vil være virkelig seriøs omkring sommerfuglefotografering, især hvis man ønsker at fotografere larver, pupper, anatomiske detaljer osv., vil du havde brug for en rigtig makroobjektiv, dvs. en der vil fokusere kontinuerligt fra uendelig ned til naturlig størrelse uden at rodde med kontakter eller tilføje forsatsmakrolinse eller mellemringe.

De store fabrikanter fremstiller en række forskellige makroobjektiver til at imødekomme alle behov. Den lette og nemme makroobjektiv at bruge er i 60 - 70mm området er fint for de fleste insekter, men sommerfugle er ofte nervøse og sky, så ideelt har man brug for noget længere brændvidde. De fleste brugere vælger så makro i 90 til 105mm brændvidde.

Lars Andersen i Stoubæk Krat d. 19 Juli 2010. Fotograf; Sif LarsenJimmy Lassen i færd med at fotografere Nikkende Hullæbe, Epipactis phyllanthes. Terkelskov d. 27/7 2008. Fotograf: Lars Andersen.

De bedste makroobjektiver har intern fokusering, som holder objektivets brændvidde konstante uanset fokus afstand og gør fokuserer meget hurtigere. Disse linser har støjsvage fokus-motorer.

Skogsnätfjäril, Melitaea athalia. Loftahammar, Småland, Sverige. d. 8 Juli 2010. Fotograf: Lars Andersen

Nogle af de dyrere objektiver har også billedstabilisering , som hjælper til at reducere uskarpe billeder forårsaget af kamerarystelser. Indtil tættest nærgrænse i makro er effektivitet begrænset, men de vil stadig lade dig bruge en lidt langsommere lukkertid hvis at motivet sidder stille. Husk på at billedstabilisering kun korrigerer for kamerarystelser, og ikke for emnet bevægelse!

Hvis man overvejer at købe en af de længere brændviddder som 150mm eller 180mm makroobjektiver, vær opmærksom på at disse er meget tungere, mere vanskeligt at holde stille, og langsommere til at fokusere end de kortere objektiver. Der er tidspunkter, hvor de kan være nyttige til at fotografere sommerfugl eller guldsmede på afstand, ofte må man så bruge monopod/etbenet stativ. Men for det meste af tiden, hvis du nærmer dig dit emne omhyggeligt, bør man ikke have nogen problemer med at komme tæt nok på med en 100/105mm makro.

Orange Høsommerfugl. Kramnitse Havn på det sydlige Lolland, Danmark d. 28 august 2013. Fotograf: Lars Andersen. PS. De fløj der stadigt d. 20/10!Lars AndersenŽs kamera i krig med Orange høsommerfugl, Colias croceus han. Stevns, Sydsjælland, Danmark 6 august 2009. Fotograf: Troells Melgaard

Kortere brændvidder som en 24 mm vidvinkel makro er kun hvis det er muligt at komme helt tæt på sommerfuglen, som hvis den sidder og sover, eller hvis den flyver, hvor man jagter den i løb bagfra.

Jimmy Lassen er ved at fotografere Hjertebladet Fliglæbe, Neottia cordata. Hornbæk plantage, Nordsjælland. d. 17 Maj 2008. Fotograf: Lars Andersen

Jimmy Lassen ved at fotografere Hjertebladet Fliglæbe, Neottia cordata. Hornbæk Plantage, Nordsjælland d. 17 Maj 2008.
Udstyr; Nikon D2x med objektiv vendt med omvenderring + mellemring mont. Fotograf: Lars Andersen

__________________________________

Makroobjektiver + andre objektiver + mellemringe til Canon EOS DSLR og SLR- kameraer.

Canon MP-E 65 mm f/2.8 macro, 1:1 - 5:1;

Super makro der går fra 1.1 ind til 5:1 altså 5x forstørrelse fra sensor, er den eneste af sin slags som de andre firmaer ikke har i sin sortiment! Tegner fantastisk, og åbenbarer en macroverden som man ellers kun med bælg og microlinser har adgang til. Prisen er for tiden ca. 8200,- dkr. Og hvis man vil fotograferer under 1:1 ude i felten, er det den eneste seriøse løsning der findes som kun Canon EOS og Sony NEX 7 med en Metabones adapter kan bruge Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro til stor ærgelse for brugere af andre mærker.
Pris ca. 8795, . dkr. Lanceret i september 1999.

Canon EF 100 mm f/2.8L macro IS usm, 1:1;

April 2010; Da jeg fra flere hørte hvor god den nye macro fra Canon er, som er den første makro med IS / images stabilisator = billedestabilisator der virker i makro! Samt at glasset er ultra skarp, var beslutningen ikke svær, den skulle jeg simpelthen eje, købte den i april 2010 og siden har den være med over alt i Sverige 2010, 2011 og 2012. Portugal 2011 og Bolivia 2012. Den er bygget som en tank og kan tåle masser af vand uden den står af. Den er arbejdshesten til sommerfuglefotografering på Canon 1D mark III. Selv på Canon EOS 6D med 20 m pixel tegner det fint. Og til manuel fokus køre fokusring dæmpet og precis, er god til stacking med serieskud. 12 januar 2013.
Pris ca. 8295,- dkr.
Lanceret i oktober 2009.
Se anmeldelse af Canon EF 100 mm macro IS dpreview.

Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM, 1,4;

April 2022; RF 100 mm F2.8L Macro IS USM er det første makroobjektiv til Canons spejlløse fuld-frame RF kameraer. Dette medium teleobjektiv har en minimumsfokusafstand på 26 cm (10") og en maksimal forstørrelse på 1,4x. Objektivet er stabiliseret til 5 stop alene og 8 stop med en koordineret kamerahus som EOS R5 eller R6. Når den er i nærbilledetilstand, en hybridtilstand, som korrigerer for vinkel- og skift-kamerarystelser, aktiveres.

Optisk har 100 mm F2.8L 17 elementer i 13 grupper. Canons 'Super Spectra Coating' reducerer flare og ghosting. Kameraets fokusgruppe flyttes af to Nano USM-motorer. En sfærisk aberration kontrolskive giver brugerne mulighed for at justere udseendet af bokeh og den generelle blødhed af billedet.

Som med alle L-serie linser er 100 mm forseglet mod støv og fugt og har en fluorcoating på frontelementet for at afvise olie og vand.


Pris ca. 12695,- dkr.
Lanceret i april 2021.
Se anmeldelse af Canon RF 100 mm macro IS dpreview.

Canon RF 100 mm macro IS er det første makroobjektiv til Canons spejlløse fuld-frame RF kameraer.

Canon RF 100 mm macro IS er det første makroobjektiv til Canons spejlløse fuld-frame RF kameraer.

Canon RF 100- 500 mm f/4.5-7.1L IS II usm, 0.33x;

Juli 2020; er en tele-zoom til SLR i fuld frame. Linsen kan reducere rystelser med op til 5 stop og op til 6 stop, når den er monteret på en EOS R5 eller R6. Det har dobbelt nano USM-motorer, der endda kører deres egen fokusgruppe. Specielle elementer inkluderet super UD og UD glas. Den mindste fokusafstand er ca. 0,9 m (lige under 3 fod). På trods af at den har en rotationszoom, er linsen forseglet mod støv og fugt. Objektivet understøtter Canons RF 1.4x og 2x telekonvertere for yderligere rækkevidde.
Pris ca. 20.995,- dkr.
Læs om objektivet på dpreview.com

__________________________________

Andre makroobjektiver til Canon

Venus Optics 60mm objektiv f/2.8

Januar 2015; Anhui ChangGeng Optical Technology Company Limited, en ny kinesisk objektiv producent, har lanceret en Venus Optics 60mm objektiv f / 2.8 med manuel fokus. De fortæller at den kan levere fra uendelig til 2x forstørrelse til ultra makrofotografering.
Objektivet er designet til at bruges på både full frame og APS-C sensorer kameraer som: Canon EF, Nikon F, Sony Alpha & Pentax K. Fotos og video kan ses på Venuslens.

__________________________________

Fra en anden planet:
Venus LAOWA 15 mm F4 Vidvinkel Macro shift.

d. 13 March - 2016

LAOWA 15mm linse er en af de vildeste vidvinkel fuld-frame makro-objektiver til at tilbyde en fuld 1: 1 forstørrelse forhold (hvilket betyder, at objektet i fokus forventes på faktiske størrelse på filmen eller sensoren). Ganske vist kan man kun opnå forstørrelse når objektet er 0,2 inches (4,7 mm) fra den temmelig store forlinse, det betyder at man må acceptere lyset bagfra på motivet.

Objektivet leveres med en skiftende objektivfatning, der giver mulighed for perspektivkorrektion ved at justere cirklens centrum billede på filmen eller sensoren. Rækkevidde af shift justering er 6mm fra centrum enten op eller ned. Prisen i udlandet er £325 / $499.

Nikon F / Canon EF / Sony Alpha / Pentax K / Sony FE montering- + USD 20 for en ekstra adapter til brug i Sony NEX / FX / M43-kameraer

Læs mere på: www.venuslens.net

__________________________________

A crazy wide macrolens

d. 11 september 2018 og d. 1 juni 2019

Venus Optics offentliggør Laowa 24mm f / 14 Probe Lens. Ogy Stoilov d. 3. august 2018;

Venus Optics har længe været kendt for at frigive nogle interessante og helt unikke linser under deres Laowa-mærke, som det ultra-brede Laowa 7.5mm f / 2.0 compact prime til Micro Four Thirds, hvilket er den bredeste ikke-fishey-linse til rådighed for formatet eller Laowa 9mm f / 2.8 og 25mm f / 2.8 5x makro objektiver ud over Laowa 17mm f4 GFX Zero-D blandt nogle få andre.

Og nu det måske mærkeligste af alle objektiver- den nye Laowa 24mm f / 14 2x Makro-vidvinkellinse, designet til at få nogle unikke billeder.

Lars Andersen med Laowa 24mm f / 14 Probe Lens. Birkerød, Nordsjælland d. 1 juni 2019. Fotograf; Frej Schmedes

Lars Andersen med Laowa 24mm f / 14 Probe Lens. Birkerød, Nordsjælland d. 1 juni 2019. Fotograf; Frej Schmedes

Ærenprislanghornsmøl, Cauchas fibulella på Tveskægget Ærenpris, Veronica chamaedrys. Birkerød, Nordsjælland d. 1 juni 2019. Fotograf; Lars AndersenÆrenprislanghornsmøl, Cauchas fibulella på Tveskægget Ærenpris, Veronica chamaedrys. Birkerød, Nordsjælland d. 1 juni 2019. Fotograf; Lars Andersen

Ærenprislanghornsmøl, Cauchas fibulella Tveskægget Ærenpris, Veronica chamaedrys.
Birkerød, Nordsjælland d. 1 juni 2019. Fotograf; Lars Andersen
Camera: Canon 1D mark III .
Objektiv:
Laowa 24mm f / 14 Probe Lens.
ISO:
1600.
Lukkertid:
1/122 sek.
Blænde:
F/14,0.
Uden blitz eller ledlys, samt manuelt.
Camera: Canon 1D mark IV.
Objektiv:
Canon EF 100 mm macro IS.
ISO:
800.
Lukkertid:
1/160 sek.
Blænde:
F/7,1.
Uden blitz eller ledlys med autofokus og -0,7 trin.

Lars Andersen d. 2 juni 2019: Mit testskud yder ikke Laowa objektivet fuld retfærdighed.
Det var overskyet og jeg satte ISO til 1600 og lukketid på 1/122 sek..
Kunne sagtens havde brugt ISO 800 og lavere lukketid på omkring 1/60 sek.

__________________________________

Makroobjektiver til Nikon

__________________________________

Digitale mellemformat-kamera

Så er der digitale kameraer med større sensor som bruges især til modelfotografering og landskabsfotografering til plakatbrug og større printformat. De kan også bruges til insektfotografering, men jeg har ingen erfaringer med disse, udover jeg engang så Jens Otto bruge et Hasselblad med Leaf bagstykke ude i Raadvad til frostmålerfotografering. Men jeg er sikker på de levere topkvalitet så længe det ikke er aktion skud.

Phase One som er et dansk firma har i Januar 2014 lanceret et nyt IQ250 bagstykke med verdens første mellemformat CMOS-sensor, som er 44 x 33 mm på 50 MP. 68 % større end 36 x 24 mm FF sensor, med liveview - touchscreen & movie.
Med kamerahus+bagstykke+makro ca. 304.299,- dkr.

Phase One XF medium format kamera system er lanceret d. 2 juni 2015, som har et nyt AF system og touchscreen.

Leica har for nogle år siden lavet et DSLR mellemformat der kan bruges til aktion makro;
Leica S2 med CCD sensor på 37.5 Mp, 45x30 mm. Fra foråret 2008.
Kamerahus ca. pris; 146,000, - dkr.
Med et Leica APO-Macro-Summarit-S 120 MM F/2.5 (CS) objektiv vil man kunne tage topkvalitet makro. Ca. 49.900, - dkr..

Leica S3 med CMOS sensor på 64 Mp, 45x30 mm. og 4 k video. Kommer i foråret 2019.
Kamerahus ca. pris; ?- dkr.

Hasselblad X1D spejløs med CMOS sensor på 50 Mp, (44 x 33 mm.). Kamerahus som ligger i pris omkring 44,995,- dkr.

Hasselblad X2D spejløs med CMOS sensor på 100 Mp, (44 x 33 mm.). Kamerahus som ligger i pris omkring 64,895,- dkr.

Fuji stand. Ottenby, Öland, Sverige d. 12 oktober 2018. Fotograf; Lars Andersen

Fujifilm GFX 50S Skådarexpo i Ottenby, Öland, Sverige d. 12 oktober 2018. Fotograf; Lars Andersen

Fujifilm GFX 50S spejløs med CMOS sensor på 51,4 Mp, (43,8 x 32,9 mm.). Fra april 2017.
Hvor kamerahus ligger i pris ca, 41.995,- dkr.
En Fujinon GF 120 mm / 4R LM OIS WR Macro objektiv koster ca, 23,500. - dkr.

Fujifilm GFX 100 spejløs med CMOS sensor på 102 Mp, (44 x 33 mm.). Fra august 2019.
Hvor kamerahus ligger i pris ca, 87.995,- dkr.

Pentax 645Z kamerahus som ligger i pris omkring 50,595,- dkr.

__________________________________

Hvorfor fotografer bruger Medium Format kameras?

d. 1 December - 2015

I denne video forklarer Karl Taylor årsagerne til at Medium Format kameraer er det nødvendige værktøj for mange professionelle fotografers workflow.
Karl afslører også et par fif undervejs for klart at vise Medium Format kamera's fordele. Denne video er bestilt af Hasselblad for at forklare forskellene mellem medium format og de mindre format dslr kameraer, og hvorfor medium kameraer er det foretrukne valg blandt mange af verdens top professionelle fotografer.

__________________________________

Digitale video-kameraer HD

Butterflies from Yungas January 2012, film by Peter Møllmann

Så er der digitale videokameraer med FUll-HD i 1920 x 1080. Der er flere der kan anbefales, et som jeg kender lidt til er:
Panasonic HDC-SD700 som Peter Møllmann ejer, det koster omkring 8000,-dkr. Som også levere pæne stills.

Prepona deiphile xenagoras. Caranavi d. 18 january 2013. Photographer, Peter Møllmann

Prepona deiphile xenagoras ( Hewitson, 1875).
Caranavi, Valley of Yungas, Bolivia d 17 january 2013. Photographer; Peter Møllman.
Camera; Panasonic HDC-SD700 er Panasonic digital videokamera full HD topmodel.

I 2014 er er der kommet små digitale videokameraer som kan optage i 4K:
Sony FDR-AX100E med en cmos sensor 14.2 MB med video på 4K i 3840 x 2160 & stilbilleder på 5968 x 3352 pixel. Koster ca. 17.800,- dkr.

__________________________________

Kryb & Kravl

d. 20 marts 2014

Pinseskoven, Vestamager d. 20 Marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Tonny Nybirk fra Kryb & Kravl filmer den Østlig Takvinge. Pinseskoven, Amager d. 20 Marts 2014. Fotograf: Lars Andersen

Kryb & Kravl er en programserie på 24 afsnit á 28 minutter.

Serien produceres af Utopia Film med Morten Top-Jensen som vært og tilrettelægger og Tonny Nybirk som fotograf og klipper. De 24 programmer vises fra midt i august 2014 og man kan se dem på fem af TV2Žs regioner – det er TV 2/Bornholm, TV2 Øst, TV Syd, TV Midt/Vest og TV2 Nord.

__________________________________

__________________________________

Her vigtige sider at studerer før man køber sit digitale kamera!

Canon
Edbpriser.dk
DPREVIEW
Digital Outback Photo
DxOMark
Fuji
Goecker.dk
Lectures on Digital Photography
Makrofokus.se
Naturephotos.dk
Nikon
Photografica.dk
Sony

  __________________________________

The butterflies photographer Lars Andersen. On the old railroad between Coroico and Coripata,Yungas. d. 24  February 2008. Photographer: Prem Roy

Her gode råd om hvordan man som makrofotograf fotografere sommerfugle!

Når man så har det rigtige udstyr kan jagten begynde! Man vil finde ud at det faktisk kan være temmelig vanskelig at bare få et enkelt foto! Så her er et par gode råd!:

Når man begynder at makrofotografere, vil man finde ud at dybdeskarpheden er inde for 2-5 mm! Så det er en god ide at man øver sig lidt, før man tager ud i marken med forventningen at nu får man sit bedste sommerfuglefoto, man kan godt blive skuffet over resultatet, det er ikke kun kameraet der gør det!

Hvis man skal lykkes! Er der flere parameter der skal passe sammen:        

Den bedste sæson for at se og fotograferer sommerfugle er fra April til September i Danmark, der finder man de fleste og flotte Dagsommerfugle.

Midt på en solrig dag kan det være frustrerende at rende efter blåfugle og randøjer, som drøner rundt, slås mod hinanden og ganske kort tid på blomsten. Og man er ved at gå til i bar frustration over manglende succes! Om morgenen eller sidst på eftermiddag og hvis en sky går for solen, er dagsommerfuglene mere rolige, enten på blomst eller siddende og sole sig. En overskyet dag er ikke så tosset, dog ser man færre sommerfugle, men de er rolige og nemme at gå til som fotograf.

Man skal huske at det som skræmmer sommerfugle er pludselige bevægelser, at ens skygge og højlydt tale er nok til at sommerfuglen stikker af. Så husk tålmodighed, langsomme bevægelser, Og ingen snak!  Man skal gå roligt frem på sporet og se godt efter, selv lige foran en kan en stor Iris pludselig flyve op fra stien, hvor den ellers har siddet og sole sig! Man skal også huske på at mange dagsommerfugle er vel kamufleret når de klapper vingerne sammen, se bare Sandrandøje

Hvis det blæser, er det nærmest umuligt at fokusere skarp på motivet. De sværeste dagsommerfugle er randøjer, bare kliklyden fra kameraet er nok til de stikker af! Man kan også jagte i flere timer efter høsommerfugle, da de besøger blomsten i kort tid, man når aldrig tæt nok på.

Der ses flere eksempler på nødløsninger, som den mest pinlige er! "En død sommerfugl på nål sat på en blomst" Her et eksempel fra en hjemmeside: Butterflies of Costa Rica: en død sommerfugl. Juhuu et sommerfuglefoto! Forkert! Om igen. Det kan de gøre bedre! Det er for øvrigt et godt projekt de folk har, respekt for det. Bedøvede og døde sommerfugle arrangeret er også misvisende. Hvis man som seriøs makrofotograf vælger at vise en død sommerfugl, skal det skrives i kommentar.

Så god fornøjelse med din nye hobby! 

God jagt Lars Andersen d. 15 februar 2004

__________________________________

Optagelse indstillinger & billedebehandling

se fotoredigering

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Et billede taget i jpg med auto indstilinger. Blænde er for åbent med hurtig lukketid. ISO er ofte for høj da den står i auto, så farver forsvinder & kontrast er for hård. Lysmåling vil ofte når der måles på mørke områder lave billede for lyst, og når man bare kører det hele på auto har man ingen kontrol over lysmåling. Typiske begynderfejl, det må være kvaliteten af kamera der ikke er godt nok, tror man? Man overvejer at fortryde køb af kamera!

__________________________________

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Det er ikke til at tro det er det samme kamera og fotograf der har lavet dette billede som det første der bliver vist? Læs mere på; fotoredigering

__________________________________

Her eksempler på kamera & objektiver jeg bruger i felten!

Multebær-bredpande, Pyrgus centaureae i parring med Lapporten i baggrunden. Paddu, Abisko d. 29 Juni 2008. Fotograf: Lars Andersen

Her fotos af Multebærbredpande  i parring med Lapporten i baggrunden, fra Lappmarken juni 2008: Fotograf: Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Sigma 24 mm macro.
ISO:
160.
Lukkertid:
1/64 sek.
Blænde:
F/19,9.
Eksponeringskomp.:
+1,3 trin.

_________________________________________

Arktisk høsommerfugl, Colias werdandi. Lapporten, Abisko d. 28 Juni 2008. Fotograf: Lars Andersen

Her fotos af Fjeldhøsommerfugl i parring fra Lappmarken juni 2008: Fotograf:  Lars Andersen
Camera:
Canon 40D.
Objektiv:
Canon EF-S 60 mm macro.
ISO:
250.
Lukkertid:
1/99 sek.
Blænde:
F/9,1.
Eksponeringskomp.:
0 trin.

_________________________________________

Quijarro-Caranavi, Yungas. d. 14 february 2008. Photographer: Lars Andersen

Her fotos af Cithaerias pireta med blitz fra Yungas, Bolivia, februar 2008: Fotograf:  Lars Andersen
Camera:
Canon 20D.
Objektiv:
Canon EF-S 60 mm macro.
ISO:
100.
Lukkertid:
1/125 sek.
Blænde:
F/13.
Eksponeringskomp.:
0 trin.

_________________________________________

Quijarro-Caranavi, Yungas. d. 14 february 2008. Photographer: Lars Andersen

Her fotos af Cithaerias pireta med IS slået til fra Yungas, Bolivia, februar 2008: Fotograf:  Lars Andersen
Camera:
Canon 40D.
Objektiv:
Canon EF 300 mm f/4L, IS + Canon 25 mm mellemring.
ISO:
200.
Lukkertid:
1/10 sek.
Blænde:
F/6.3
Eksponeringskomp.:
0 trin.

_________________________________________

Kommabredpande, Hesperia comma. Kjuge, nordøstlige Skåne, Sverige d. 3 august 2008. Fotograf: Lars Andersen

Her fotos af Kommabredpande fra Skåne, august 2008: Fotograf: Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Sigma 105 mm macro.
ISO:
800.
Lukkertid:
1/128 sek.
Blænde:
F/11,3.
Eksponeringskomp.:
0 trin.

_________________________________________

Puktörneblåvinge, Polyommatus icarus, ssp.: septentrionalis (Fuchs, 1900). Abisko, Lappland, Sverige d. 10 juli 2008. Fotograf: Lars Andersen

Her fotos af Almindelig Blåfugl han fra Lappmarken juli 2008:  Fotograf: Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Canon EF 300 mm, f/4L, IS. + Canon 25 mm mellemring.
ISO:
250.
Lukkertid:
1/166 sek.
Blænde:
F/8.
Eksponeringskomp.:
0 trin.

_________________________________________

Skovhvidvinge/Skogsvitvinge, Leptidea sinapis. Bäckebo, Småland, Sverige. d. 25 Maj 2008. Fotograf: Lars Andersen

Her fotos af Skovhvidvinge hun fra Småland maj 2008:  Fotograf: Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Canon EF 300 mm, f/4L, IS.
ISO:
1600.
Lukkertid:
1/3158 sek.
Blænde:
F/6,4.
Eksponeringskomp.:
- 0,7 trin.

_________________________________________

Morpho leontius. Santa Rosa de Quilo-Quilo, Yungas, Bolivia d. 28/1 2009. Fotograf: Lars Andersen. Vandt NFD årskonkurrence 2009 i kategorien; Insekter og hvirvelløse dyr!

Her fotos af Morpho leontius fra Yungas, Bolivia, Januar 2009: Fotograf: Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Canon EF 100 mm macro.
ISO:
800.
Lukkertid:
1/1250 sek.
Blænde:
F/6.3
Eksponeringskomp.:
-0,3 trin.

2 - 4 Oktober 2009; Naturfotograferne i Danmark = NFD har afholdt Årskonkurrencen fra d. 2 til 4 oktober 2009 i Grenå. I kategorien insekter vandt jeg (Lars Andersen) med et billede af en flyvende morpho over vandfald; Tornesol.

_________________________________________

Apollo, Parnassius apollo. Loftahammar, Småland, Sverige. d. 9 July 2010. Photographer; Lars Andersen

Her fotos af Apollo han i flugt, Loftahammar, Småland juli 2010: Fotograf: Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Sigma 24 mm macro.
ISO:
1000.
Lukkertid:
1/4000 sek.
Blænde:
F/6,3.
Eksponeringskomp.:
+0,7 trin.

_________________________________________

Bjergsvalehale, Heraclides paeon i flugt. Teknik; løb med kameraet helt op i sommerfuglen og serieskyde.. Kori Wayku inca trail, Yungas, Bolivia d. 1 februar 2010. Fotograf; Lars Andersen

Mountain Swallowtail, Heraclides paeon in flight. Kori Wayku inca trail, Yungas, Bolivia on 1th. february 2010. Photographer; Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Sigma 105 mm macro.
ISO:
800.
Lukkertid:
1/1000 sek.
Blænde:
F/4,5.
Eksponeringskomp.:
- 0,3 trin. Manuel fokus.

_________________________________________

Camino de Muerte elev. 2600 m. Yungas, Bolivia d.  9 February 2012. Photographer: Lars Andersen

Her fotos af Pronophila cordillera fra Yungas, Bolivia, febuar 2012: Fotograf:  Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Canon EF 100 mm macro IS.
ISO:
200.
Lukkertid:
1/100 sek.
Blænde:
F/7.1
Eksponeringskomp.:
0 trin.

_________________________________________

Morpho lympharis eros. Camino de Muerte elev. 2600 m. Yungas, Bolivia d.  9 February 2012. Photographer: Lars Andersen

Her fotos af Morpho lympharis eros fra Yungas, Bolivia, febuar 2012: Fotograf:  Lars Andersen
Camera:
Canon 1D mark III.
Objektiv:
Canon EF 100 mm macro IS.
ISO:
200.
Lukkertid:
1/1000 sek.
Blænde:
F/6.3
Eksponeringskomp.:
0 trin.

_________________________________________

"Naturfotograf Per Finn Nielsen"

Flyvende sommerfugle i mørke!

d. 1 October 2016

Citronsommerfugl, Gonepteryx rhamni i flugt. Fredensborg, Nordsjælland  d. 17 august 2016. Fotograf; Per Finn Nielsen

Citronsommerfugl, Gonepteryx rhamni i flugt. Fredensborg, Nordsjælland d. 17 august 2016. Fotograf; Per Finn Nielsen

Flyvende sommerfugle i mørke!

Styring af sommerfuglens position og flyveretning.
Til det formål byggede jeg en stor lystæt kasse placeret foran kamera, flash, laser mm . I gavlen på kassen var et hul af passende størrelse. Foran hullet var den vertikal laserstråle med sensor. Når sommerfuglen fløj ud af hullet, ville den bryde strålen og fyre flashene, det var i hvert fald planen.
I kassen var placeret et
Manfrotto/Lycos led lys med dagslys farvetemperatur (5600K)

Ved hjælp af min Iphone kunne jeg styre lysintensiteten på Manfrotto lyset, og på den måde regulere aktivitetsniveauet på sommerfuglene i kassen.
Men et stort problem stod tilbage, hvordan får jeg en sommerfugl til at flyve ud af et hul, hvor der er bulder mørkt udenfor?

Løsningen lå i en black light uv-pære. Det er en pære der udsender sort lys, nemlig Ultra Violet lys.
For sommerfuglen er det rent solskin, der får blomster til at lyse som fyrtårne.
For os mennesker er det utroligt svagt, og det registreres næsten ikke af kameraets sensor, specielt ikke hvis man har UV-filter på objektivet.
Styring af kamera og flash.

Styringen foregik ved hjælp af 2 separate systemer. Flashene blev styret af laseren og et radiostyret system, der sendt affyringssignal til flashene.
Senere i processen ville jeg også forsøge at lade flashene fyre en sekvens på 5 skud med 1/12 sek. i mellem skuddene. Det ville måske give nogle billeder med flere vingepositioner på samme optagelse.
Kameraet blev styret af en
PocketWizzard, der kontinuerligt tog billeder med en lukkertid på 4 sek.
En lukkertid der ikke gav for meget sensorstøj.

Nu var alt klart, og med et autoriseret sommerfuglenet gik jagten i gang.
Nænsomt blev de indfangede sommerfugle lempet over i kassen, dørene lukket, al unødig belysning slukket, kameraet og flashen armeret. Lågen foran hullet i kassen blev åbnet, og fotografen stod i ulidelig spænding og ventede på, at en sommerfugl skulle vise sig i hullet og flyve mod UV lyset.
Og minsandten, der kom den til syne i hulet, i et skarpt drej flyver den ud i mørket, elegant undviger den laserstrålen. Det sker igen og igen, men endelig, smak der sad den. Velbelyst, lynfrosset, lige i skabet, det giver fotografen en helt særlig fornemmelse i maven, og et smil der sidder resten af dagen.

Resultat.
Projektet stod på i 8 dage. Jeg tog ca 4000 billeder med et brugbart resultat på ca 30 stk.

Per Finn Nielsen
Naturfotograf.
vision@it.dk
www.pixel-vision.dk

_______________________________________________________

Fototeknisk ordbog

d. 13 january - 2013

Under konstruktion

_______________________________________________________

Lars Andersen startede som makrofotograf i 1982

d. 13 january - 2013

Lars Andersen, med et Canon spejlreflekskamera & Tamron SP 90 mm telemakro objektiv med trådudløser + håndtag. Färjestaden, Öland, Sverige. juni 1983. Fotograf: Jørgen Thomsen

Lars Andersen med et Canon spejlreflekskamera & Tamron SP 90 mm telemakro objektiv med trådudløser + håndtag. Färjestaden, Öland, Sverige. juni 1983. Fotograf: Jørgen Thomsen

_______________________________________________________

Folk danske-natur.dk

Tak til alle jer der deltager på danske-natur.dk med billeder, illustrationer og artikler. Lars Andersen

d. 26 december 2012

Stor Natpåfugleøje, Saturnia pyri.  Montfrin, imellem Avignon og Nîmes.  Sydfrankrig. Maj 2007. Fotograf: Anne-Grete Lejse Chapman
Anne-Grete Lejse Chapman; har foto af Stor Natpåfugleøje fra Sydfrankrig med på siden.
Baird's' Swallowtail, Papilio machaon bairdii (W. H. Edwards, 1866).  North Rim,  Gran Canyon, southern Rocky Mountains, Arizona, USA d. 6  august 2012. Photographer; Henrik S. Larsen
Henrik Stig Larsen; ungdomsven siden 1970 i Espergærde, dengang samlede vi på sommerfugle. Nu de senere år har Henrik været i USA & Kina. Med på Naturephotos.dk.
Videfuks/Østlig Takvinge (Nymphalis xanthomelas). Småland, Sverige. d. 7 April 2011. Fotograf: Pierre Stjernfeldt
Pierre Stjernfeldt; viser Videfuks på Myra og her Østlig Takvinge.

Se flere deltagere på siden med Tak til alle jer der deltager på danske-natur.dk med billeder og artikler.

_______________________________________________________

Tilbage til forord

Tilbage til forsiden

_______________________________________________________

Alle fotos, illustrationer og tekst på siden er beskyttet af "Loven om ophavsret" (copyright=©). Hvis du ønsker at anvende fotos, illustrationer og tekst fra danske-natur.dk, kan du skrive til: Lars Andersen

Dette gælder også for andres fotografer, som venligst har stillet deres fotos til rådighed her på siden! Så søger jeg for at henvendelse bliver sendt direkte til dem!

Never use pictures without permission from Lars Andersen

_______________________________________________________

Tilbage til forord

Tilbage til forsiden